' Maar als iemand vraagt of je luistert en dan drie losse woorden uit haar relaas herhalen: dat is het tegenovergestelde van luisteren. Het is erkennen dat je het gepraat van de ander vooral beschouwt als een irritant dreinend geluid op de achtergrond, met af en toe een uitschieter.
Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.
Bij passief luisteren hoor je de spreker praten, maar doe je verder niets. Bij actief luisteren gebruik je een patroon waarbij je op een positieve manier betrokken blijft bij je gesprekspartner. Je hoort niet alleen dát er iets gezegd wordt, je probeert ook daadwerkelijk te begrijpen wát er gezegd wordt.
luisteren:
(geluisterd), horen naar. als trefwoord met bijbehorende synoniemen: luisteren (ww) : gehoorzamen, volgen, opvolgen.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Het gevaar hiervan is echter dat er een onbewust patroon kan ontstaan van gedragingen die ons belemmeren in het luisteren naar anderen en de relatie met anderen op den duur volledig kunnen torpederen. We hebben het dan over 'luisterfouten'.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen. Laat je niet afleiden, dus: mobiel uit, niet 'even' een verslag doorlezen of je mail checken. Luister' naar de lichaamstaal van de ander, observeer goed.
De competentie: Luisteren houdt in dat je goed en actief kunt luisteren en dat dit prioriteit heeft op het moment dat je dingen bereikt wilt krijgen in een gesprek. De juiste concentratie is hierbij van belang, want je moet ook de juiste vragen kunnen stellen om meer informatie te verkrijgen.
Passief luisteren is: Aanhoren wat de ander tegen u zegt, zonder dat u zich daadwerkelijk inspant om te begrijpen welke 'boodschap' er misschien verborgen zit achter de woorden van degene met wie u contact hebt. U bent eigenlijk meer bezig met wat u zelf te zeggen hebt.
Valkuil 1: je luistert niet goed
Je denkt te weten wat de ander wil zeggen en gaat het al invullen. Wat kun je eraan doen? Argumentatiespecialist Henri Raven: ,,Luisteren klinkt zo makkelijk, maar blijkt voor veel mensen lastig. Je bedoelt het misschien goed als je iemands zin afmaakt, maar het is irritant.
Deze 4 onderdelen samen vormen je kernkwadranten. Een kernkwadrant bestaat uit: je kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
Luisteren vraagt weinig van onze hersencapaciteit. Er is genoeg ruimte over om met onze gedachten af te dwalen. Dat doen we vooral bij mensen die we liefhebben of goed kennen. We denken te weten wat ze gaan zeggen.
Als je altijd gehaast bent dan heb je helemaal geen tijd om te luisteren naar jezelf. Heb je jezelf een belangrijke vraag te stellen? Stel jezelf eens voor dat je alleen bent op de wereld en alleen jouw mening telt.
De reden dat mensen tijdens een gesprek zo slecht naar elkaar luisteren is doordat ze zich niet concentreren op wat de ander zegt, maar vooral bezig zijn met het nadenken over wat ze dadelijk zelf zullen gaan zeggen. Hierdoor zijn ze niet meer gefocust op wat de ander daadwerkelijk vertelt.
Luisteren is een kwaliteit oftewel een kernkwaliteit. Waarom een kwaliteit? Omdat luisteren iets is wat bij je persoonskenmerken hoort of niet. Je bent van nature een goed luisteraar of je bent dat niet.
Het PI-dictee is een spellingtoets waarmee de vaardigheid in het schrijven van woorden onderzocht kan worden. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8. De toets heeft twee parallele vormen, versie A en versie B.
Echt luisteren, aandacht geven is hard werken. Het vraagt bewuste, opzettelijke inspanning om de ander in zijn of haar woorden en lichaamstaal te volgen. Het kost moeite om de boodschap van de ander op u in te laten werken.
Actief luisteren laat aan de spreker niet alleen zien dat de ander hem hoort, maar ook of hij het interessant vindt, en of hij het begrijpt. Actief luisteren is het voortdurend geven van non-verbale feedback. Hierdoor weet de spreker dat zijn boodschap over komt en wordt hij aangemoedigd om door te spreken.
Egocentrische mensen vinden het bijvoorbeeld fantastisch om telkens over hun favoriete onderwerp te praten: zichzelf. Ze doen er dan ook alles aan om het gesprek hun kant op te sturen. Jouw inbreng? Ach, niet belangrijk.