Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Als je geld ontvangt of betaalt via Tikkie, gaat dat via de Tikkie-tussenrekening. Boek daar dus geen geld naar terug! Als je geld wilt terugboeken naar de betaler van je verzoekje, heb je zijn eigen rekeningnummer nodig.
Tikkie versturen
De eerste keer voer je je naam, telefoonnummer en rekeningnummer in. Je hebt dus een smartphone of tablet nodig waarop je de app downloadt. Maak via de '+' een Tikkie aan. Kies hoeveel mensen je een Tikkie wilt sturen.
Download de Tikkie app op uw smartphone. Ga op uw smartphone naar de App Store of Google Play Store en zoek op 'Tikkie'. Kies voor 'download' om de app op uw smartphone te installeren. Als u zich voor de eerste keer aanmeldt, vraagt de app om uw telefoonnummer en de bankrekening waarop u uw geld wilt ontvangen.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent. Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code].
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Het is niet van de bank afkomstig en kan volledig fake zijn. De IBAN vermeld bij de omschrijving is echter een hard gegeven, daar gaat het geld uiteindelijk naar toe. Het voorbeeld is van de RABO.
Het werkt heel simpel. Je maakt in de app van ING een betaalverzoek aan, vult het bedrag in dat je mensen wilt laten betalen en stuurt hen een linkje. Dat kan onder andere via WhatsApp, Facebook of e-mail. Via de link komen de mensen op een iDeal-pagina, waar ze het gevraagde bedrag automatisch naar jou overmaken.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Het enige officiele webadres van Tikkie is tikkie.me. Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Wees voorzichtig met een platform zoals Marktplaats
Als je bijvoorbeeld via marktplaats iets verkoopt, dan is het doorgeven van jouw bankrekeningnummer gebruikelijk om de betaling te ontvangen. In ieder geval is het doorgeven van naam en rekeningnummer iets om mee uit te kijken op die manier.
Koppeling tussen mobiel nummer en bankrekening
Dit is mogelijk doordat Tikkie-gebruikers in de app zowel hun mobiele nummer als hun rekeningnummer moeten opvoeren. Door die koppeling kan een betaling aan een mobiel nummer direct gekoppeld worden aan de bijbehorende bankrekening.
Veelgestelde vragen. Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Met Rabo Betaalverzoek stuur je eenvoudig een betaallink via e-mail, sms of WhatsApp. Klanten kunnen direct betalen, waardoor het geld sneller op jouw rekening staat. Zo ben jij financieel lekker slim bezig én hoef je niet meer achter je geld aan te gaan.
Log in en ga naar 'Service' onderin beeld. Ga naar 'Je rekening' en klik op 'Daglimiet Mobiel Bankieren App' Schuif met je vinger over de balk tot het juiste bedrag verschijnt. Klik op 'Instellen' en wacht 4 uur (uit veiligheid) tot je limiet is aangepast.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.