Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Ketting vervangen 25-30 euro
Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
De ketting en cassette behoren, net als banden en remblokken, tot de grootste slijtagedelen van je fiets. Het tijdig vervangen van deze onderdelen zorgt ervoor dat je krachten zo efficiënt mogelijk worden overgebracht en snellere slijtage van je kettingbladen voorkomen wordt.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Single: Eén blad voor. Je vindt ze voornamelijk op de MTB of Crossfiets. Dubbel: Het klassieke crankstel waar je kunt kiezen uit de grote plaat of het lekkere pielverzetje (53 of 52 en binnenblad van 39 tanden) Compact: De middenweg van de triple en Dubbel, hier heb je 50/34 kettingbladen op zitten.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
Het kettingblad zorgt ervoor dat de roterende beweging van de trapas omgezet wordt in een verplaatsende beweging van de ketting. De ketting drijft via het kettingwiel de naaf aan. Het kettingblad bij gewone fietsen heeft in de meeste gevallen 46 tanden.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
Om te controleren of de ketting versleten is, trekt je aan de ketting op het achter-tandwiel aan de achterzijde. Als je de ketting 1 cm of meer kunt optillen, is deze versleten en moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. Tanden kunnen afbreken als de ketting te los zit of als de schakels te strak zitten.
Hoe weet je wanneer je derailleurwieltjes vervangen moeten worden? Dan zul je goed naar de tandjes moeten kijken. Beginnen ze spits te worden? Dan zijn ze versleten en aan vervanging toe.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
Gaat prima, geen enkel probleem.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.