De nieuwe Airbus A350 geldt als een aanzienlijke stap in het bereiken van een schonere en stillere vloot: het toestel heeft tot 40 procent minder geluid en 25 procent minder brandstofverbruik dan een vergelijkbaar oudere generatie vliegtuig.
Op dit moment bouwen we onze vliegtuigen om, zodat ze de nieuwe Premium Comfort Class hebben. Einde 2024 is de transformatie voltooid op alle Boeing 777- en 787-vliegtuigen die naar intercontinentale bestemmingen vliegen!
KLM krijgt de A350 vanaf 2026 in de vloot. Maandag werd tot een order besloten. Maandagavond werd besloten om te kiezen voor de Airbus A350, die vanaf 2026 in de vloot op Schiphol kunnen komen.
Air France-KLM is van plan om 50 Airbus A350-900 en A350-1000 vliegtuigen te bestellen, met aankooprechten voor 40 extra vliegtuigen, om de vernieuwing van haar langeafstandsvloot te versnellen. Dit meldde het luchtvaartbedrijf maandagavond. De eerste leveringen worden verwacht in 2026.
De A350 is Airbus' nieuwste widebodytoestel en concurreert met de Boeing 777 en de grootste varianten van de 787. Net als bij het laatstgenoemde type, is de romp grotendeels uit lichtgewicht koolstofcomposiet gemaakt in plaats van aluminium.
Airbus deed het beter dan Boeing, onder meer dankzij de Chinese markt. Voor het vierde jaar op rij heeft de Europese vliegtuigbouwer Airbus een beter parcours afgelegd dan zijn Amerikaanse concurrent Boeing.
De vijftig toestellen worden verdeeld tussen KLM en Air France op basis van toekomstige marktontwikkelingen en regelgeving. De Airbus A350 zal bij KLM naar verwachting vanaf 2026 worden ingezet voor intercontinentale vluchten ter vervanging van de huidige Boeing 777-200ER, Airbus A330-200 en Airbus A330-300.
De assemblage van het toestel gebeurde in Toulouse, in Frankrijk, maar de productie werd door tegenvallende verkopen in 2021 gestaakt. Air France-KLM besloot in 2020 het toestel niet meer te laten vliegen.
Tot aan maart vorig jaar was Airbus al bijna tien jaar 'de grootste', maar vanaf april, toen het vliegverkeer bijna plat lag, kreeg Boeing de overhand. Van juli tot september, toen het vliegverkeer een opleving kende, was Airbus weer de grootste, en sindsdien opnieuw Boeing.
1921. KLM neemt haar eerste Fokker-vliegtuigen op in de vloot. De start van een bijna honderd jaar durende samenwerking met deze Nederlandse vliegtuigenfabriek. In datzelfde jaar begint KLM haar eigen technische onderhoudsdienst.
De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy.
De Embraer 175 is het kleinste toestel in onze vloot en staat ook wel bekend als "Cityhopper".
De A320 heeft standaard twee cabineopties. De two-classindeling bestaat uit een businessclass en economyclass met 150 stoelen. De single classindeling, die voornamelijk door chartermaatschappijen wordt gebruikt, telt tussen de 164 en 180 stoelen, afhankelijk van de beenruimte.
Geen Max 9 bij KLM
Ook Nederlandse (voormalige) luchtvaartmaatschappijen zoals Air Holland, KLM, Martinair en Transavia vliegen of vlogen met 737-toestellen van producent Boeing. KLM heeft voor zover bekend geen vliegtuigen van het type dat nu aan de grond wordt gehouden, de Max 9.
The Boeing 777 is larger than the 787 and thus can carry more passengers. Even comparing the largest 787-10 to the 777-200ER puts it ahead only by 17 seats while shedding significant range. The 777-300ER leads the Dreamliners with 396 seats and almost the same range as the 787-9.
KLM beschikt nu in totaal over 22 Dreamliners. Naast de negen 787-10's gaat het om dertien kleinere 787-9's. De 787-10 biedt in de nieuwste configuratie plaats aan 318 passagiers, verdeeld over Business, Premium Comfort en Economy, terwijl er in de 787-9 275 reizigers meekunnen.
De grote A380 kan weliswaar per vlucht veel meer passagiers meenemen, maar zou op Schiphol meerdere aanpassingen aan de infrastructuur vereisen. De A380 biedt bij Air France plaats aan 516 passagiers. Op dit moment zijn de Boeing 747-400 en de Boeing 777-300ER de grootste types in de KLM-vloot, met 408 stoelen.
De luchtvaartmaatschappijen die met dit type toestel vliegen zijn: Air France, Asiana Airlines, British Airways, China Southern, Emirates Airlines, Etihad Airways, Korean Air, Lufthansa, Malaysia Airlines, Quantas, Qatar Airways, Singapore Airlines en Thai Airways International.
Wat is het grootste passagiersvliegtuig? De Airbus A380 is momenteel het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Afhankelijk van de configuratie biedt de reus tussen 550 en 853 zitplaatsen - keuze genoeg om de beste plaatsen te vinden. Ook de andere gegevens zijn indrukwekkend.
Er komt een einde aan de productie van het grootste passagierstoestel ter wereld: de Airbus A380. De laatste superjumbo's rollen in 2021 van de fabrieksband. De A380 is al jaren een grote publiekstrekker op Schiphol. Er landen er dagelijks twee en in de zomer zelfs drie.
KLM heeft vijftien 777-200ER's en veertien 777-300ER's in gebruik.
KLM heeft zeventien Boeing 747-200 vliegtuigen in haar vloot gehad, waarvan tien "Combi's" en zeven "All Pax". Van het type 747-300 bezat de luchtvaartmaatschappij er drie, alle in combi-uitvoering. Van het type 747-400 maakten vijftien "Combi's" deel uit van de vloot naast zeven "All Pax".
Air France en KLM vervoeren samen ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 548 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 318 bestemmingen in 118 landen.
Het hoofdkantoor is in Frankfurt, Duitsland. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wordt gezien als de hoofdmaatschappij van Star Alliance. Als men kijkt naar het totale aantal vliegtuigen van alle maatschappijen van de alliantie samen, heeft deze alliantie met bijna 5000 vliegtuigen de grootste vloot ter wereld.
De KLM vliegt anno 2021 met in totaal twaalf A330's. Zeven A330-200's en vijf A330-300's.