MRN staat voor Movement Reference Number. In iedere lidstaat en in het Verenigd Koninkrijk is het de Douane die Movement Reference Numbers uitgeeft. Het MRN nummer is een douaneregistratienummer en maakt het voor de Douane mogelijk om een zending te identificeren en te verwerken in de douanesystemen.
Dit is een identificatienummer dat uw bedrijf eenmalig moet aanvragen bij de Douane, zodat u daar bekend bent. Nadat u een douaneaangifte heeft gedaan, krijgt u van hen een uniek nummer (bijv. Movement Reference Number (MRN)) voor de ingediende zending terug.
Door de aangever moet aan de aangifte een uniek LRN (Local Reference Number) zijn toegekend. Dit LRN kan als zoeksleutel worden gebruikt om de aangifte op te roepen als de aangever of zijn vertegenwoordiger zich meldt bij de Douane.
Een MRN is 18 karakters lang. De eerste twee karakters duiden het jaar in waarin de goederen zijn verzonden, bijvoorbeeld 20 voor 2020. De volgende twee karakters zijn een twee-cijferige landcode, die aangeeft waar een zending vandaan komt, bijvoorbeeld DE voor Duitsland.
De accijnsgoederen waarover de accijns nog niet is betaald (schorsing van de accijns), moet u binnen de Europese Unie vervoeren onder begeleiding van een elektronisch administratief document (e-AD). Dit document wordt door de verzender van de goederen gemaakt via het Excise Movement and Control System (EMCS).
Naast een factuur, transportdocument, uitvoeraangifte en paklijst heb je soms aanvullende exportdocumenten nodig. De Britse douane heft geen invoerrechten op goederen die van preferentiële oorsprong uit de EU zijn.
Een Brits EORI-nummer regelen
Wie zelf de invoerformaliteiten in het VK wenst te verrichten, heeft behalve een Brits btw-nummer ook een Brits EORI-nummer nodig. Dat dient als identificatiebewijs tijdens de douaneprocedures aan de andere kant van het Kanaal.
Bij de Britse Douane hebt u een EORI-nummer nodig om invoeraangifte te kunnen doen. Een douanevertegenwoordiger in het VK kan u helpen met de aanvraag van dit nummer.
'Nederlanders kunnen alleen nog reizen naar het Verenigd Koninkrijk met een geldig paspoort. Dat komt omdat het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de Europese Unie (EU). Dus met een ID-kaart kom je Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland niet binnen.
Bij het vervoersdocument T1 spreken we over niet-unie goederen. Bij T2 zijn het unie goederen. Meestal komen goederen die op T1 vervoerd worden niet uit de Europese Unie en staan bijvoorbeeld op Schiphol of in de Rotterdamse haven. De goederen staan daar onder douane toezicht.
De verkopende partij kan een T2 document aanvragen bij onze specialisten van de douane. Rotra heeft als douane-expediteur een eigen team van douane-specialisten.
U vermeldt het UK btw-nummer van de afnemer op de factuur en de tekst ” reverse charge – customer to account for VAT to HRMC”. Bij de toepassing van de “135-regel” is er in de UK geen invoer-btw verschuldigd. Ook invoerrechten blijven achterwege. Wel moet een douaneaangifte worden ingediend.
Zien of een EORI-nummer ook echt bestaat? Ga naar de EU-databank, en toets het nummer in. Zo ziet u of te maken hebt met een geldig EORI-nummer.
Goederen en diensten die u koopt van een ondernemer uit een ander EU-land, zijn meestal belast in Nederland. De buitenlandse leverancier met wie u zakendoet, verlegt de btw vaak naar u als afnemer. U moet de verschuldigde btw zelf berekenen en opgeven in uw btw-aangifte.
Berekening invoerrechten: Douanewaarde = factuurwaarde van de goederen (160 euro) + verzendkosten (35 euro) + verzekeringskosten (5 euro) = 200 euro. Invoerrechten = 4 % op 200 euro = 8 euro.
Een belangrijke eis is dat uiterlijk 150 dagen na de datum van vrijgave voor uitvoer moet zijn aangetoond dat de goederen het douanegebied van de Unie hebben verlaten. Als het douanekantoor van uitvoer na 150 dagen geen informatie over het uitgaan heeft ontvangen, kan dit kantoor de aangifte ten uitvoer ongeldig maken.
Dat is afhankelijk van het land waarnaar u verzendt – in sommige landen bent u verplicht zowel een paklijst als een handelsfactuur te overhandigen. Een paklijst is een document geleverd door de verzender met informatie over de goederen in de zending en hoe ze verpakt zijn.
In Nederland is het EORI-nummer bijvoorbeeld de landcode NL, gevolgd door het BTW-nummer. Vanaf 1 januari 2021 heb je een EU EORI nummer nodig om goederen vanuit het VK naar de EU te verzenden. Je zult ook een UK EORI nodig hebben om goederen uit de EU naar het VK te importeren of te exporteren.
Dat is een identificatienummer. U hebt het nodig als u zaken doet over de grens, en dan met de Douane te maken krijgt. Bijvoorbeeld als u aangifte moet doen. Het EORI-nummer zorgt ervoor dat gegevens sneller worden uitgewisseld in de EU.
Is een EORI-nummer verplicht? Ja. Bij het importeren en exporteren buiten de EU is een EORI-nummer verplicht. Als je geen geldige EORI hebt, kun je boetes krijgen, of vertragingen oplopen bij je verzending.
Factuur uit het buitenland van leverancier buiten de EU
Is de leverancier gevestigd buiten de EU dan staat er waarschijnlijk geen btw op de factuur. De btw zoals wij die kennen is namelijk een Europese belasting. Je hoeft aan deze leverancier ook niet je btw nummer door te geven.
Voor de afnemer van de goederen is dit een intracommunautaire verwerving in het EU-land waar de goederen naartoe gaan. In dat land moet hij de btw betalen.
De lidstaat met het laagste btw-tarief is Luxemburg met een common law-tarief van 17%. Hongarije is de lidstaat die het hoogste btw-tarief toepast met een common law-tarief van 27%.
Met een T1-document kunnen goederen afkomstig uit een land buiten de EU worden vervoerd binnen de EU, ook als deze eerst worden opgeslagen in een douane-entrepot. De eventuele invoerrechten en BTW hoeven pas te worden betaald in het land van inklaring: de uiteindelijke bestemming dus.
Douaneplichtige zendingen die in de EU binnenkomen voor douaneopslag. Uitgaande douaneplichtige zendingen die je vanuit je douaneopslag verstuurt. Voor binnenkomende zendingen kan DHL Express het T1/Transitdocument (NCTS) voor je opmaken voor het vervoer van de goederen naar jou of jouw douane-expediteur.