"Alles voor een glimlach" Het is het beroemde motto van Coolblue, dat ongetwijfeld heeft geleid tot het leidende klantgerichte bedrijf in Nederland, België en Duitsland.
Alles voor een glimlach. Ik hou van deze eenvoudige slogan van Coolblue. Omdat het niet alleen een slogan is, maar gelijk ook de cultuur van het bedrijf en de houding van medewerkers.
De missie van Coolblue dus. Alles voor een glimlach. Niet alleen extern, maar ook zeker intern. Dagelijks werken er meer dan 1500 Coolblue'ers om die glimlach op het gezicht van elke klant te toveren.
Coolblue's nadruk op leidende klantreizen en ons voortdurende doel om “elke dag een beetje beter te doen” hebben ons in staat gesteld om meer te worden dan alleen een e-commerce bedrijf. Er werken 5.735 Coolblue'ers bij ons, waaronder klantenservicemedewerkers, developers, fietsbezorgers en zonnepanelen-installateurs.
OVER COOLBLUE
Coolblue. Ooit begonnen als studentenbedrijf. Nu het meest klantgerichte bedrijf in Nederland, België en Duitsland met eigen winkels, eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie en eigen reparatie. Sinds onze oprichting in 1999 hebben we maar één doel: klanten blij maken.
Ten eerste is Coolblue oprecht in alles wat ze de klant meegeven. Naast de vele informatie die over producten te vinden is, laten ze ook de voor- en nadelen zien per product. Super transparant dus! Ook laat Coolblue reviews, video's, vergelijkingen en instructies zien, zodat jij het product vindt wat jij nodig hebt.
De naam Coolblue is het tegenovergestelde van Hot-Orange, een voormalig online warenhuis dat de bedrijfsvoering uitbesteedde aan derden, extern gefinancierd was en geen klantenservice had. De oprichters van Coolblue hadden het tegenovergestelde voor ogen en lieten dit zien in hun bedrijfsnaam.
Pieter Zwart (1977) is eigenaar en 'beginbaas' (lees: oprichter) van CoolBlue: één van Nederlands' grootste webshops in consumentenelektronica. De webwinkel passeerde in 2018 de 'miljard-grens' en kwam uit op een jaaromzet van €1,35 miljard. Coolblue is actief in Nederland en België en heeft zo'n 4000 medewerkers.
Coolblue heeft een werknemersbeoordeling van 3,8 van 5 sterren, op basis van 582 bedrijfsreviews op Glassdoor. De meeste werknemers hebben het hier dus goed naar hun zin.
Op basis van vier kernwaarden: eigenzinnig, vrienden, flexibel en 'gewoon, doen'.
Je missie is het fundament van je organisatie, gaat over wie je in de kern bent en waar je voor staat (vandaag de dag). Een visie omschrijft waar je voor gaat richting de toekomst, je toekomstdroom.
Meest klantgerichte productreis. Van advies geven bij een aankoop tot het bezorgen van een bestelling, al onze Coolblue'ers werken hard om het verschil te maken. Daarom hebben wij voor onze bijna 1.000 productcategorieën productreizen van A tot Z ontwikkeld waar klanten blij van worden.
Bij avondbezorging bezorgt PostNL of DHL je pakketje de volgende werkdag tussen 17.30 en 22.00 uur. Avondbezorging kost € 0,99 en kies je bij het plaatsen van je bestelling.
Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat focus op de relatie als strategie hanteert is Coolblue. Zij doen er alles aan om een relatie op te bouwen met de klant. Vanaf het eerste moment dat zij de klant spreken, tot de bestelling op de mat ligt van de klant en daarna!
“Let's Go! is een enthousiaste uitnodiging aan onze klanten om elektronica en de mogelijkheden die het biedt samen te ontdekken. De oproep Let's Go! staat voor de kracht die ontstaat als je dingen samen aanpakt, als je durft en als je het gewoon doet.
In 1999 waren Pieter Zwart en Bart Bosch twee ondernemers met een gedeelde passie voor klantenservice. Ze begonnen hun bedrijf, Coolblue, met als doel een uitzonderlijke klantervaring te bieden. Hun aanpak was eenvoudig: ze zouden er alles aan doen om hun klanten gelukkig te maken.
Een salaris tussen de € 14,25 en € 16,50 bruto per uur, afhankelijk van jouw werkervaring. 150% uitbetaald tussen 22.00 en 01.00. Je verdient dan € 21,38 per gewerkt uur. Werken wanneer het jou uitkomt, bijvoorbeeld tijdens de schooltijden van je kinderen.
Coolblue heeft een unieke ondernemerscultuur . Het is wat Coolbluers samen maken, wat ons verbindt en wat we samen behouden. Deze cultuur is geworteld in onze 4 kernwaarden: Onconventioneel, Vrienden, Ga ervoor en Flexibel. Ze zijn zo belangrijk voor ons dat ze zelfs op onze muren staan geschreven.
Flexibiliteit en “gewoon doen” (besluitvaardigheid en actiegerichtheid) zijn belangrijke kernwaarden bij Coolblue en maken onderdeel uit van de cultuur. Door alleen mensen aan te trekken die ook flexibiliteit en “gewoon doen” als kernwaarden omarmen is de organisatie in staat snel vorm te geven aan verandering.
Naast het keurige rapport van Coolblue zelf laat de overkoepelende holding Mondhoekje ook smakelijke cijfers zien: CEO Zwart incasseerde een salaris van 2 ton, waar zijn jaarwedde in 2015 met 0 euro niet marktconform was.
Zwart is een selfmade miljardair, hij begon namelijk met niets. In 1999 begint de carrière van Pieter. Samen met zijn vrienden Bart Kuijpers en Paul de Jong volgt hij de studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Vandaag maakt Coolblue zijn jaarcijfers voor 2023 bekend. De online retailer sloot het jaar af met een recordomzet van 2,41 miljard euro in Nederland, België, Duitsland en met Coolblue Energie.
Pieter Zwart - CEO - Coolblue | LinkedIn.
Daar wilden de oprichters tegenin. Hot werd cool en orange werd blue. Pieters studentenkamer in Kralingen is vanaf dat moment het kantoor, magazijn én de winkel van Coolblue.
Coolblue is zo succesvol omdat ze over de hele klantreis nadenken. Van de eerste aankoopintentie, het advies, de aankoop, de verpakking tot aan het moment dat de klant zijn eerste wasje draait. Het koelblauwe bedrijf stelt alles in het werk voor jouw glimlach.