In Nederland is Coolblue marktleider met een marktaandeel van 16,5 procent, in België is dat iets meer dan 10 procent. De belofte is dat vanaf 2023 de omzetmotor opnieuw zou aanslaan met een jaarlijkse groei van meer dan 20 procent.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Er werken meer dan 6.300 Coolblue'ers bij ons, waaronder klantenservicemedewerkers, developers, fietsbezorgers en zonnepanelen-installateurs.
Het bedrijf werd in 1999 opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers in Rotterdam. De naam Coolblue is het tegenovergestelde van Hot-Orange, een voormalig online warenhuis dat de bedrijfsvoering uitbesteedde aan derden, extern gefinancierd was en geen klantenservice had.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
De missie van Coolblue dus. Alles voor een glimlach. Niet alleen extern, maar ook zeker intern. Dagelijks werken er meer dan 1500 Coolblue'ers om die glimlach op het gezicht van elke klant te toveren.
Om nog op te vallen bij de concurrent, brengt Coolblue zijn strategie zo ver dat zij producten speciaal laten maken op basis van het zoekgedrag van hun klanten. Door het zoekgedrag te analyseren, weet Coolblue precies waar hun klanten naar zoeken in bijvoorbeeld een laptop.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Het jaar ervoor was dit nog 114 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat komt uit op 91 miljoen euro. De gedaalde winst komt volgens het bedrijf door investeringen in de Duitse uitbreiding, verdere automatisering van het Tilburgse magazijn en de start van hun eigen energieleverancier.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Bij Coolblue werken we aan één doel: klanten blij maken. Dit doen we inmiddels met meer dan 3000 Coolblue'ers. Dat doen we op verschillende locaties, maar we hebben één groot magazijn.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Vandaag maakt Coolblue zijn jaarcijfers voor 2021 bekend. Het e-commercebedrijf behaalde een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Cultuur. Onze cultuur is ons succes. Doordat iedere Coolblue'er onze cultuur omarmt en onze waarden consistent uitdraagt.
Magazijn. In 2015 opende Coolblue het Centrale Magazijn in Tilburg dat door de jaren heen steeds groter werd. De oppervlakte groeide van 13.000 vierkante meter in 2015 naar meer dan 88.000 vierkante meter in 2017.
Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich.
Producten met een Coolblue's Groene Keuze label zijn de beste en meest energiezuinige producten voor de klant volgens onze specialisten. Deze producten hebben de beste klantreviews én een laag energieverbruik, waardoor klanten altijd een groene keuze maken waar ze blij van worden.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Veripart focust zich op het ontwikkelen van betaalbare producten van goede kwaliteit. Van allerlei formaten koelkasten tot stofzuigers en de bijbehorende accessoires. Maar ook voor benodigdheden die je (thuis)werkplek compleet maken, zit je bij Veripart goed.