Het logo van Starbucks is een sirene in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten. Het logo was van 1971 tot 1987 bruin, maar werd daarna groen. Het is gemodelleerd naar een houtsnede van de Vikingen uit de 16e eeuw.
Het logo van Starbucks bestaat uit een zeemeermin met twee staarten. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan.
Volgens Starbucks is de sirene in hun logo een eerbetoon aan de Noorse houtsnede uit de 16e eeuw en de maritieme geschiedenis van de koffiehandel . Daarmee linken ze hun merk aan de wereldwijde reis van koffiebonen.
Het originele logo, bestaande uit een zeemeermin met twee staarten, werd bedacht door Heckler. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van een eiland genaamd Starbuck. Dus gebruikten ze het beeld van de sirene om koffieliefhebbers aan te trekken om een kopje koffie te komen drinken.
Het groene, zwarte en witte kleurenschema werd in deze versie geïntroduceerd om de groei, frisheid en welvaart van Starbucks weer te geven. Vergeleken met het oude koffie-bruine kleurenschema, hadden de groene en witte kleuren een veel rustgevender effect op de consumenten van het merk.
Starbucks Corporation is een internationale keten van koffiehuizen uit de Verenigde Staten. Het bedrijf is in 1971 in Seattle opgericht. Het logo van Starbucks is een gestileerde weergave van een sirene.
Starbucks heeft geen speciale slogan.
Je hebt misschien niet door dat de vrouw in hun groene label met de stevige borsten en de vreemde twin-fishtail deal die gaande is, een sirene is uit de Griekse mythologie. Volgens de Starbucks blog werd ze gekozen als logo omdat Starbucks op zoek was naar een nautisch thema om de geest van Seattle vast te leggen.
Howard Schultz (New York, 19 juli 1953) is een Amerikaanse zakenman en politicus.
Heckler staat bekend om zijn expertise op het gebied van nomenclatuur en noemde bekende namen als Starbucks, Encarta, Cinnabon, Visio, Coinstar, Onvia, Premera, Sage, T9, Qdoba, Farron Ridge, Montrail, Soundbridge, Farestart, Trupanion, Maveron, Suncadia, Islandwood, Teragren, Palisade en Panera.
De naam, geïnspireerd door Moby Dick, riep de romantiek van de volle zee op en de zeevaarttraditie van de vroege koffiehandelaren. In 1981 was Howard Schultz (voorzitter, president en chief executive officer van Starbucks) voor het eerst een Starbucks winkel binnengelopen.
Het idee achter het logo was dat men geloofde dat sirenes zeelui met hun prachtige stemmen naar een schipbreuk voor de kust lokten . Met dit als inspiratie wilden de oprichters het idee uitdragen dat Starbucks koffieliefhebbers verleidt.
Instagram mede-oprichter, Kevin Systrom, ontwierp het oorspronkelijke Instagram-logo. Het ontwerp van het Instagram logo is geïnspireerd op de Polaroid-achtige camera uit de jaren '70 en '80. Het Instagram icoon staat voor kindertijd, familie, en een heleboel nostalgie.
Merknaam of logo
In het Merkenregister van BOIP kunt u opzoeken of een naam of logo al in de Benelux als merk is beschermd. Kijk ook op internet en in het Handelsregister van KVK om te weten of de naam geen handelsnaam is van een ander.
De huidige gemiddelde prijs van een Starbucks bekers is € 12.
Tata Starbucks Private Limited, voorheen bekend als Tata Starbucks Limited, is een 50:50 joint venture koffiebedrijf, eigendom van Tata Consumer Products en Starbucks Corporation , dat Starbucks-vestigingen in India bezit en exploiteert.
Van 1987 tot 2018 was Howard CEO en uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur van Starbucks , een van de meest diverse bedrijfsbesturen van Amerika. Hij leidde de IPO van het bedrijf en was voorzitter van meer dan 100 kwartaalwinstgesprekken.
Starbucks in cijfers
Volgens recente cijfers telt het concern 38.038 vestigingen. Er werken 228.000 mensen voor de keten. Het bedrijf heeft een jaaromzet van rond de 36 miljard dollar.
Tijdens zijn onderzoek raakte Heckler geïnspireerd door een Noorse houtsnede van een tweestaartige sirene uit de 16e eeuw . "Het is een metafoor voor de aantrekkingskracht van cafeïne, de sirenen die zeelui naar de rotsen lokten," vertelde hij in 2011 aan The Seattle Times.
Vanaf het kleine begin in 1971 is het Starbucks-logodesign altijd een zeemeermin met twee staarten geweest. Tegenwoordig noemen we haar bij haar echte naam – de sirene , ook al laat het nieuwste logodesign niet expliciet zien dat ze twee staarten heeft.
De dame op het Starbucks-logo is een sirene uit de Griekse mythologie , bekend om haar dubbele staarten. Ze symboliseert de maritieme roots van het merk en de betoverende kwaliteit van de koffie.
We actualiseren onze missie om onze ambitie te weerspiegelen: " De menselijke geest inspireren en koesteren - één persoon, één kopje en één buurt tegelijk ."
De verwachting zat vermoedelijk boven de huidige handelsprijs. De tweede reden is dat de koffiebonen uiteindelijk maar 10% uitmaken van Starbucks' kostenplaatje. Verreweg het merendeel van de kosten zit in vastgoed, lonen, arbeidsvoorwaarden, uitrusting van de filialen, distributie en marketing.
De nieuwe CEO van Starbucks, Brian Niccol, heeft een visie om van Starbucks een klassiek koffiehuis te maken, maar hij heeft te kampen met een ongewone uitdaging: de mobiele bestellingen van het bedrijf zijn even ontwrichtend als populair.