GRRIM: Het Gradual Release of Responsibility Instruction Model (GRRIM) beschrijft het principe waarbij de verantwoordelijkheid voor de instructie geleidelijk aan verschuift van de leerkracht naar de leerling.
Het GRRIM (Gradually Release of Responsibility Instruction Model) van Pearson en Gallagher (1983) wordt bij begrijpend luisteren ingezet.
IGDI staat voor Interactief Gedifferentieerd model voor Directe Instructie. Interactie en differentiatie zijn daarin toegevoegd als vaste elementen in de dagelijkse instructie. Vaak bestaat een spellingles namelijk uit het maken van oefeningen en dat is volgens deze methode niet voldoende.
Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.
De begeleide inoefening is de fase van 'wij doen het samen' en vormt de brug tussen de lesfasen van instructie en zelfstandige verwerking. Hier worden kinderen door opdrachten samen te maken bekend met de nieuwe leerstof en is de leerkracht nog duidelijk aanwezig om de goede lesstof in te oefenen.
EDI, ADI en IGDI zijn allemaal varianten van DI: Directe Instructie. Dit is een manier van lesgeven waarbij de docent uitlegt en voordoet (modeling), waarna de leerlingen de gelegenheid krijgen samen met de docent of met elkaar verder te oefenen.
Wisbordjes zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om tijdens de instructie in één oogopslag te 'controleren' of de hele klas de instructie begrepen heeft. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de leerlingen vergroot, doordat niet één leerling om een antwoord wordt gevraagd, maar de hele klas.
Het Doordacht Passend Lesmodel is een instrument voor de leraar en de leerling. Werken met het DPL ontwikkelt het vakmanschap van leraren. Het lesmodel zorgt tevens voor structuur en veiligheid en daarmee een grotere kans voor de leerling op leren en plezier in leren.
De cvb-vragen zijn bedoeld om te controleren of je instructie effectief is geweest. Dan pas vragen stellen over wat zojuist is uitgelegd. Denktijd bieden. Alle leerlingen worden zo aangezet om na te denken.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Voor-koor-zelf
De leerkracht leest eerst een deel van een tekst voor, daarna leest de klas samen met de leerkracht dit stuk tekst hardop in koor. Als laatste lezen leerlingen hetzelfde stuk tekst nog een keer hardop voor zichzelf of in duo's.
Koorlezen (koor)
De volgende stap is koorlezen. Het stukje tekst dat de eerste keer is voorgelezen, lees je nu samen met de leerlingen hardop. De leraar leest in een hoog tempo dat de leerlingen als het ware meetrekt.
Literatuur. Differentiëren is te leren! maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.
DPL is een geïntegreerd lesmodel waarin effectiviteit voorop staat. In deze training krijg je veel praktische tips en waardevolle eyeopeners. Hierdoor kijk je anders naar je dagelijkse les, maak je andere keuzes, kun je flexibeler onderwijs geven en ben je in staat om te gaan met werkhoudingsproblematiek.
DPL staat voor Duurzaamheidsprofiel op Locatie. Met dit model kunnen gemeenten het duurzaamheidsprofiel van een wijk berekenen en vergelijken met een andere wijken. De sterke en zwakke punten van een wijk worden zo zichtbaar.
De effectiviteit van het directe instructie-model (DI-model) is overtuigend aangetoond. Onderzoek laat zien dat directe instructie positieve effecten heeft en leidt tot betere leerresultaten binnen verschillende domeinen: taal, rekenen en zaakvakken.
Je middelvinger opsteken is een vulgair gebaar, dat je gebruikt als iemand je iets flikt. Of je krijgt de vinger te zien omdat je zelf iets geflikt hebt dat niet door de beugel kan.
Uit een grote hoeveelheid onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Directe instructie heeft een sterk positief effect op leeruitkomsten van leerlingen in verschillende domeinen (lezen, rekenen, spelling, sociale vaardigheden en scheikunde).
'Kleine' lesafsluiting
De kleine lesafsluiting is een som die de leerlingen alleen op hun wisbordje moeten maken. Tijdens deze afsluiting controleert de leerkracht of de leerlingen de som goed kunnen maken en of ze de juiste stappen uit het stappenplan volgen.
De werkvorm schetsen behoort bij het doel interactief lezen. Deze werkvorm is geschikt wanneer je een boek voorleest. Tijdens het voorlezen, schetsen je leerlingen een of meerdere schetsen van het verhaal. Is het verhaal uit, dan maken je leerlingen met behulp van hun schetsen een beeldverhaal.
Pedagogiek gaat over de eigen houding als docent, over aandacht, over voorleven, over verbinding maken. In het licht van duurzaamheidsvraagstukken gaat het ook over de vraag hoe je leerlingen en studenten open en nieuwsgierig tegemoet kunt treden. Onder didactiek verstaan we de manier van lesgeven.