2. Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
In een loopbaangesprek – ook wel POP-gesprek, ontwikkelingsgesprek, loopbaanevaluatiegesprek en persoonlijk ontwikkelingsgesprek genoemd – staat de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer in het werk en in de organisatie centraal.
de duur. Hoelang het gesprek duurt is niet met zekerheid te zeggen. De duur van het gesprek hangt af van de onderwerpen die gesprekspartners inbrengen. Wanneer het goede gesprek wordt ingepland, kan er beter een of anderhalf uur worden ingepland zodat er geen haast ontstaat.
Die technieken helpen bijvoorbeeld om je boodschap helder over te brengen, de ander zich gehoord te laten voelen en om waar mogelijk anderen te overtuigen. Voorbeelden van gespreksvaardigheden zijn luisteren, constructieve feedback geven en omgaan met weerstand.
Een gesprek dat de ander de ruimte geeft om z'n inbreng te geven. Een gesprek dat uitnodigt om te luisteren en reageren; een heuse dialoog. Geen slaapverwekkend eenzijdig betoog of zo'n non-stop kletswaterval. Een gesprek waarin ieder zich gehoord voelt, en dat uitnodigt om verder te praten.
Stel open vragen.
Begin je vragen met woorden als wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Als je de ander vraagt of iets goed ging, zegt hij ja of nee. Stel je een open vraag, dan krijg je veel interessantere antwoorden.
Wat is een helpend gesprek? Je helpt een cliënt door het vaststellen van het probleem en daarbij een advies te geven.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Een meta gesprek is een uitwisseling over bijvoorbeeld hoe een bepaald gesprek zich ontwikkeld heeft en hoe de deelnemers met elkaar zijn omgegaan. Meta betekent "hoger". Gelijk een observatie neemt men afstand van de gebeurtenis en eventuele emoties.
Het is een manier om gesprekken te structureren via een vaste volgorde. Namelijk eerst luisteren, dan een samenvatting maken om ten slotte een vraag te stellen. Deze gesprekstechniek kan helpen wanneer jij of je gesprekspartner lang van stof is. Ons brein kan maar een beperkte hoeveelheid informatie aan.
Samenvatten. Regelmatig samenvatten is het meest actieve en belangrijke onderdeel van actief luisteren. Door het verhaal van de ander in je eigen woorden weer te geven, structureer je het gesprek. Je gebruikt een samenvatting als een toets om na te gaan of je de ander begrepen hebt.
Het functionerings- en ontwikkelingsgesprek (POP) heeft als doel om het functioneren van de medewerker te bespreken. Tevens worden duidelijke afspraken gemaakt tussen medewerker en leidinggevende over de gewenste ontwikkeling van de medewerker, die zowel in het belang zijn van de werkgever als de medewerker.
En waarom zou je ze voeren? Het woord zegt het al: tijdens het ontwikkelgesprek staat de gewenste ontwikkeling van de medewerker centraal. Doel van het gesprek is niet alleen om de gewenste ontwikkeling met de medewerker te bespreken, maar ook om samen een ontwikkelplan op te stellen.