De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Silversea Cruises is niet alleen de grootste, maar ook de duurste in het segment. Voor de rankschikking van de meest dure cruises staat een twee weken durende reis naar de Oostzee met de jacht-achtige ''Silver Cloud'' van en naar Londen vanaf €1897,- per overnachting in één van de 148 suites met uitzicht op zee.
Het schip, dat 422 miljoen dollar kostte, maakt deel uit van de vijf schepen tellende vloot van Regent Seven Seas Cruises, een cruisemaatschappij die zich richt op luxe.
Het Disney Dream cruiseschip heeft het allemaal en nog veel meer! Je zult je hier niet snel vervelen tijdens een vakantie. De Disney Dream heeft daarom ook al meerdere awards gewonnen als beste cruiseschip ter wereld.
Symphony of the Seas
De 17 dekken zorgen voor een tonnenmaat van 228.081 gt. Het schip werd, net als nummer 1, gebouwd op de Chantiers de l'Atlantique scheepswerf in Saint Nazaire, Frankrijk. De bouw duurde twee jaar en kostte 1,2 miljard euro. Het schip werd in 2017 gedoopt in Miami.
Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Wat is inbegrepen bij mijn cruise? In de meeste gevallen is het ontbijt, lunch en diner in de buffet- en hoofdrestaurants inbegrepen. Daarnaast kun je vaak koffie, thee en frisdranken halen tijdens de openingstijden van deze restaurants. Daarbij zijn diverse activiteiten, entertainment en de havengelden inbegrepen.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
De 119 dagen durende wereldcruise van MSC Cruises met de MSC Poesia in 2023 is te boeken vanaf ongeveer 13.000 euro per persoon, voor een binnenhut. Andere cruisemaatschappijen maken kortere wereldcruises van ongeveer 80 dagen en rekenen daarvoor ruim 9.000 euro per persoon.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Dat fenomeen wordt floating storage genoemd. Omdat er zoveel vraag is naar opslag, schieten de prijzen van olietankers de lucht in. Volgens Lloyd's List, een vakmedium voor de scheepvaart, wordt voor een very large crude carrier (VLCC), inmiddels bijna 260.000 dollar (240.000 euro) per dag betaald.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Royal Caribbean International is zeker één van de meest innovatieve rederijen ter wereld. De rederij beschikt over 25 prachtige, grote schepen die in totaal meer dan 150 verschillende havens aandoen.
Met een capaciteit van ruim 6.000 passagiers en meer dan 2.000 crewleden is Harmony of the Seas het grootste cruiseschip ter wereld. Sommige cruise-fans vragen zich af of het schip van de Amerikaanse rederij Royal Caribbean International niet een stapje te ver gaat.