Het is druk op de wegen in Nederland. Maar de drukste plek op de weg is knooppunt Oudenrijn bij Utrecht. Hier komen de twee grootste snelwegen van Nederland bij elkaar: de A12 en de A2. Om te zorgen dat het verkeer niet vastloopt, wordt het knooppunt de hele dag in de gaten gehouden door het verkeerscentrum.
24 procent meer files
'Zuid-Holland is de meest dichtbevolkte provincie en loopt dus aan kop wat betreft het aantal files.
De drukste snelweg in Nederland is de A4 bij Den Haag met 269.700 voertuigen per dag, dit is één van de drukste snelwegen van Europa. De rustigste snelweg in Nederland is de A7 bij de grensovergang Bad Nieuweschans met 10.600 voertuigen per dag.
Op nummer één staat namelijk Istanbul, dat een congestie-niveau van maar liefst 62 procent heeft. Dat betekent dat een rit in de Turkse miljoenenstad van 30 minuten in 2021 gemiddeld genomen 19 minuten langer duurde. Moskou (61 procent) en Kiev (56 procent) maken de top drie compleet.
Hoeveel fietsknooppunten zijn er? Inmiddels is Nederland het land met de meeste knooppunten: we tellen er meer dan 9.400*. Deze zijn verdeeld over veertig regionale netwerken. In totaal is dit goed voor bijna 35.000 kilometer* aan knooppuntenroutes!
Wat aantal leden betreft is AMS-IX het grootste knooppunt ter wereld. Al bijna achthonderd leden zijn met hun netwerk aangesloten bij AMS-IX.
Ook in Duitsland heb je knooppuntenroutes. Deze route, vlak over de grens ter hoogte van Emmen, voert je via de Geester See naar het stadje Lingen.
Het record voor langste ochtendspits ooit vastgesteld was 2.287 kilometer. Die filestand werd gemeten op 22 januari 2019, toen het sneeuwde in het oosten van het land. In Brabant en Gelderland viel destijds zo'n zeven centimeter sneeuw, waardoor vertragingen tot wel twee uur ontstonden.
Filerijden in de ochtend voorkomen
Als je filerijden wil voorkomen én de luxe hebt om nog een dag thuis te werken, zouden wij zeggen: kies de dinsdag of vrijdag. Dinsdag is de drukste dag om onderweg te zijn. Helemaal in de ochtenden. Op vrijdag is naar kantoor gaan vaak nog goed te doen.
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Feiten over de A7
De snelweg A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste rijksweg van Nederland met 235,1 km. De A7 kruist het Prinses Margrietkanaal bij de Prinses Margriettunnel, een aquaduct tussen Sneek en Joure.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
De lijst wordt – net als in 2020 – aangevoerd door Haarlem op nummer één, gevolgd door Den Haag op plek twee. Opvallend is dat Amsterdam nog verder zakt in de lijst (plek 12) en dat Apeldoorn een nieuwkomer is in de top vijf van de drukste steden van ons land.
In 2010 was er een file van 100 kilometer die maar liefst 12 dagen duurde. De langste file in de geschiedenis.
Volgens becijferingen van het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving kostte elke vrachtwagen in de file vorig jaar gemiddeld 46,74 euro per uur.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Vrijdagochtend is het vaak rustig op de weg en dat zal vandaag niet anders zijn. We verwachten dan ook vrijwel geen spits. Dit betekent dat je op de meeste plekken goed kunt doorrijden.
Reis buiten de spits
Vermijd de ochtendspits tussen 7:00 en 9:30 uur en ook de avondspits tussen 16:30 en 19:00 uur. Buiten die tijden is de weg voor jou. En het voordeel: als je extra vroeg vertrekt, heb je aan het eind van de middag tijd voor iets anders, voor een wandeling of een terrasje.
Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder zo'n 7 minuten per week in de file.
Het aantal auto's op de weg neemt elk jaar toe. Volgens Ruud Hornman, verkeersdeskundige aan de Breda University of Applied Sciences, is dat een van de belangrijkste redenen dat er meer files staan. "Als je verkeerssysteem bijna vol zit, is het evenwicht tussen doorrijden en file heel labiel.
Belgische files hebben een aantal structurele oorzaken. De ringwegen van Antwerpen en Brussel zijn sinds de jaren '60 en '70 niet meer aangepast. De capaciteit van die wegen is niet vergroot. Sinds de jaren '90 zijn de meeste inversteringen naar het openbaar vervoer gegaan.
Duitsland: In Duitsland is het dragen van een fietshelm niet verplicht. Wel wordt het dragen van een fietshelm voor kinderen aangeraden. Frankrijk: In Frankrijk zijn kinderen jonger dan 12 jaar verplicht een kinderfietshelm te dragen.
Hoewel een helm op de fiets niet verplicht is, wordt het wel aangeraden, en veel Duitsers volgen dit advies op. Ook voor kinderen geldt er geen helmplicht, maar vrijwel alle kindjes op de fiets dragen er wel een.
Niet Nederland, maar Denemarken is het 'fietsvriendelijkste' land. Dat is de uitkomst van de barometer (. pdf) van de Europese fietsbond.