Strategische personeelsplanning helpt op een effectieve en gerichte manier tijdig te sturen op optimale bezetting van een organisatie, afdeling of team. Aan de hand van verschillende gegevens, omstandigheden en toekomstige ontwikkelingen voorspelt een personeelsplanning de personeelsbehoefte voor nu en straks.
Strategische personeelsplanning kan veel voordelen opleveren voor uw organisatie, waaronder strategie-evaluatie, scenarioplanning, het behouden van medewerkers, het identificeren van tekorten en overschotten en natuurlijk kan het je organisatie enorm helpen bij het behalen van bedrijfsdoelstellingen.
Strategische personeelsplanning zorgt ervoor dat je weet hoeveel werknemers je wanneer nodig hebt. Bij re-actieve werving ga je pas medewerkers aantrekken op het moment dat er veel werk te doen is of als er sprake is van uitloop van werknemers (te laat).
Personeelsplanning is de juiste balans tussen de personeelsbehoefte en de personeelsbeschikbaarheid, rekening houdend met de organisatiedoelstellingen en georganiseerd vanuit het organisatiebeleid. We zeggen ook wel: het inzetten van de juiste medewerkers met de juiste skills op het juiste tijdstip.
Wat is strategische personeelsplanning (SPP)? Strategische personeelsplanning (SPP) is een toekomstgerichte activiteit waarbij nu besluiten moeten worden genomen over de inzet van de juiste mensen, op het juiste moment en de juiste plaats.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.
Wat is een strategische planning? Een strategische planning bepaalt de koers van een organisatie en legt de basis voor de dagelijkse besluitvorming. Strategische planning is een continu proces, waarin wordt bepaald hoe de organisatie zich op lange termijn positioneert en gaat ontwikkelen.
Door middel van strategisch personeelsbeleid kunnen bedrijven, op het gebied van personeel, inspelen op veranderingen in de toekomst. Het is hierbij belangrijk dat er inzicht is in de veranderingen van de markt, welke kansen en uitdagingen er zijn en hoe je als bedrijf hiermee proactief kunt omgaan.
In een personeelsplan staan niet alleen gegevens met betrekking tot hoeveel medewerkers er nodig zijn, maar ook welke medewerkers nodig zijn, met welke kwalificaties. Dit kan vrij algemeen worden aangeduid door te verwijzen naar functies, niveaus, studieachtergrond, expertise, ervaring etcetera.
Strategische personeelsplanning voorkomt gaten in personele bezetting. Met strategische personeelsplanning (SPP) kunnen organisaties praktisch inspelen op huidige en toekomstige ontwikkelingen. Daarmee zorgen ze zo effectief mogelijk voor een personele bezetting met voldoende kwantiteit en kwaliteit.
Moonen). Strategische personeelsplanning laat zien waar de knelpunten zitten zodat leidinggevenden en medewerkers daar tijdig, en met oplossingskracht over afdelingsgrenzen heen, op kunnen anticiperen.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Strategische & Organisatorische Uitgangspunten
De uitgangspunten beschrijven wat de organisatie wil, met dit plan help je dus om de wil van de organisatie op te leggen aan haar omgeving. Er zijn twee vakgebieden waarmee je dit doet: marketing en communicatie.
Het doel van SPP is om te komen tot een optimale bezetting van medewerkers, op dit moment en in de toekomst. Deze kennis is cruciaal om in te spelen op alle ontwikkelingen en uitdagingen op het gebied van in-, door- en uitstroom.
Een personeelsplan omvat drie hoofdstappen: Huidige personeelsbezetting bepalen. Toekomstige personeelsbehoeften voorspellen. De verschillen tussen de twee identificeren.
Kwantitatieve personeelsbehoefte is de eisen waaraan de medewerkers moeten voldoen: welke opleiding of diploma's hebben ze nodig, wat voor werkervaring is vereist, wat zijn de persoonskenmerken waarover ze moeten beschikken?
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
Bedrijfsomgevingen veranderen voortdurend, en vereisen dat organisaties hun strategieën voortdurend optimaliseren. Strategisch management helpt organisaties om de huidige situatie te beoordelen en de effectiviteit van alternatieven strategieën te bepalen.
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Strategische doelstellingen vertrekken vanuit de missie, visie en waarden van de organisatie. Ze beschrijven voor (middel-)lange termijn de uiteindelijke resultaten die de organisatie beoogt. Operationele doelstellingen beschrijven de manier waarop de strategische worden behaald.