Public Relations (afgekort PR) heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren.
Het PR-doel is natuurlijk om je reputatie en naamsbekendheid te vergroten. Het is daarom belangrijk om geen dingen te doen die jouw reputatie kunnen schaden. Je wilt je geloofwaardigheid immers hooghouden. Zorg er daarom voor dat je altijd eerlijk bent in je communicatie en transparant contacten onderhoudt.
Dankzij PR zul je veel meer mensen bereiken en een bepaalde reputatie opbouwen. Dat zal uiteindelijk, indirect, zorgen voor meer klanten. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer je namelijk zult verkopen. PR is niet alleen bedoeld voor grote bedrijven, maar juist ook voor zelfstandig ondernemers of start-ups.
PR is content maken, social media inzetten, persevenementen organiseren, een PR-plan maken, persberichten schrijven en een mediaplanning maken. Door PR in te zetten onderhoudt je een relatie met je publiek, door ze mee te nemen in het verhaal van jouw organisatie.
PR-managers plannen en leiden de productie van materialen die het imago van een werkgever of klant verbeteren. Ze ontwikkelen het bedrijfsimago en de identiteit van hun organisatie of dat van hun klant aan de hand van de verhalen die ze over hen vertellen.
PR helpt bedrijven doelstellingen te behalen, te onderscheiden in de markt en draagt bij aan het juiste imago. PR kan, wanneer je met een interessant verhaal naar buiten komt, gratis publiciteit opleveren.
Definitie PR-strategie
Een strategie wordt bepaald op basis van de insights over o.a. de klant, de markt, de concurrentie en de doelgroep. De strategie gaat dus over hoe je doelstellingen wilt bereiken en de tactieken draaien om wat je gaat doen.
PR-managers stellen een geschikte woordvoerder aan of informatiebron om vragen van de media af te handelen en klanten te helpen communiceren met het publiek op een doeltreffende manier wanneer nodig. Ze schrijven persberichten en bereiden informatie voor om de media te bereiken en voor campagnes .
Marketing doelt alleen op bestaande of potentiële klanten, waar PR juist een breder publiek probeert aan te trekken. Bij PR gaat het namelijk om het algehele imago van het bedrijf. De doelgroep bestaat dan niet alleen uit (potentiële) klanten, maar bijvoorbeeld ook uit werknemers en andere stakeholders.
De kenmerken van PR
Door aan je PR te werken vergroot je je zichtbaarheid en naamsbekendheid, verstevig je je reputatie en claim je expertstatus. De voornaamste manier om 'aan PR te doen' is door in de media te komen. Je wilt dat kranten over je schrijven, of dat je genoemd wordt in een tijdschrift.
Public Relations of afgekort PR heeft als doel om informatie van een organisatie of persoon te delen met de pers of het algemene publiek. Daarbij wordt de informatie op een wijze gepresenteerd die doorgaans voordelig is voor de organisatie of persoon waar het om gaat.
Een Manager PR in Nederland verdient gemiddeld € 4.570 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.885 (laag) tot € 5.260 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
De kosten voor PR verschillen per PR bureau. Een enkel persbericht kost gemiddeld €350,- maar een PR bureau per maand inzetten kost meer. Zo zijn er PR bureaus die €10.000,- per maand ontvangen van een klant. Weer andere PR bureaus ontvangen €20.000 voor het gehele jaar.
Marketing-communicatie is een paraplubegrip. Daaronder verstaan we alle middelen (ook wel tools genoemd) en media die de onderneming ten dienste staan om het koopgedrag van nieuwe of bestaande afnemers te beïnvloeden. Public relations is één van die middelen en is dus een marketing-communicatiemiddel of -tool.
Omschrijving public relations en communicatie:
Het onderhouden van goede relaties met de pers en het verspreiden van persberichten behoren natuurlijk ook tot de taken van de PR manager. Denk verder ook nog aan strategisch communicatieadvies, issuemanagement en woordvoering.
Een PR Professional in Nederland verdient gemiddeld € 3.265 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.780 (laag) tot € 3.755 (hoog).
Goede PR draait niet alleen om aandacht
Aandacht is dus een belangrijk doel maar zeker niet het belangrijkste doel van PR. Door een goed beeld te hebben van wat je klanten (en hun doelgroep) doen, waar hun interesses liggen en wat hen boeit kan je hen op het juiste moment voorzien van het juiste bericht.
In een PR-plan wordt de PR-strategie van je organisatie opgesteld. Dit plan bestaat veelal uit een overkoepelend doel, met bijbehorende concrete doelstellingen, taken en deadlines. Het is belangrijk om je plan zo actionable en meetbaar mogelijk te maken.
De 4P's staan voor Product, Prijs, Plaats en Promotie. Dit zijn de vier marketinginstrumenten die samen de marketingmix vormen en door een organisatie gebruikt kunnen worden voor het invullen van de marketingstrategie.
U parkeert niet langer dan 72 uur. Na 72 uur geldt het normale tarief van 0,50 euro per 16 minuten. Het dagtarief is 19 euro. Nadat u bent uitgecheckt met uw OV-chipkaart, biedt u uw parkeerticket en uw OV-chipkaart aan bij de betaalautomaat.
Event Marketing en Public Relations wordt ingezet voor het vergroten van de naamsbekendheid van een festival of evenement, het genereren van websitetraffic en het uitnodigen van de doelgroep om contact met jouw organisatie op te nemen of om aan het betreffende event deel te nemen.
Om als PR Agent aan de slag te kunnen, is een opleiding op het gebied van communicatie en/of PR vaak gewenst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan HBO communicatie of WO Communicatiewetenschappen.
Het gemiddelde salaris voor een Senior Manager in Nederland is € 108.000 per jaar. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Senior Manager in Nederland is € 10.000, waarbij het bereik uiteenloopt van € 6.500 tot € 20.000.
PR-medewerker is kort voor public relations medewerker. Public relations betekent letterlijk publieke relaties. Als PR-medewerker houd je je bezig met het imago van het bedrijf of de organisatie waar je werkt.