Het maken van een doelgroepanalyse zorgt voor veel duidelijkheid: aan wie je jouw product of dienst moet verkopen, hoe je die personen kunt herkennen en hoe je ze ervan overtuigt om bij jou hun aankopen te doen. Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen.
Wanneer je inzicht wil krijgen in wie je (potentiële) doelgroep is, waar zij zich mee bezig houdt en wat de houding is of behoeften zijn, dan zet je doelgroeponderzoek in. Dit type onderzoek legt de focus op de doelgroep zelf en minder op het product of de dienst van de opdrachtgever.
De doelgroepanalyse (of ook wel doelgroep onderzoek genoemd) speelt een belangrijke rol in het formuleren en optuigen van een online groei strategie. Het doel van de doelgroepanalyse is om te onderzoeken welke groep het meest waarschijnlijk jouw product gaat kopen.
In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een rol.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Zo kan nauwkeurig worden bepaald waar de doelgroep zich bevindt, kunnen demografische kenmerken geïdentificeerd worden en kan bepaald worden hoe deze doelgroep het beste te bereiken is. Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product in de markt wilt gaan introduceren.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Je bekijkt het probleem vanuit verschillende gezichtspunten. Je maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, tussen symptomen en oorzaken, tussen feiten en opvattingen. Je bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Je ziet snel verbanden, relaties en overeenkomsten.
Door het opstellen van een klantenanalyse vergroot je als startende ondernemer het inzicht in je doelgroep. Het voornaamste doel is om in kaart te brengen wie je potentiële klanten zijn, wat hun behoeften zijn en hoe je hen kunt bereiken. Aan de hand van deze vragen stel je een goede klantenanalyse op.
Segmenteren helpt je in dit stadium om te bepalen welke doelgroep je nader gaat onderzoeken om erachter te komen hoe je met je product goed aan kunt sluiten op problemen of behoe ften die spelen bij die klantgroep.
Zo worden 'doelgroeptypen' (waaronder vergelijkbare, aangepaste, in-market- en affiniteitsdoelgroepen) nu 'doelgroepsegmenten' genoemd en is 'remarketing' nu 'uw gegevens'. Meer informatie over de updates van termen en woordgroepen in doelgroepen.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
De betekenis van analytisch vermogen is dat je een situatie, probleem of vraagstuk goed kunt analyseren. Het houdt in dat je probleemoplossend kunt nadenken door een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Ook kun je snel hoofd- en bijzaken onderscheiden.
Een analyse traject uitbesteden geeft je vaak waardevollere informatie en handvatten dan die je zelf naar boven kunt halen. Sociaal wenselijke antwoorden en woorden in de mond leggen zijn vaak gevaarlijke zaken voor een goed onderzoek. De analyse van de doelgroep moet leiden tot nieuwe waardevolle inzichten.
De kern van de analyse en rapportage is het beantwoorden van je deelvragen. Bedenk daarom steeds of de informatie ook echt de deelvraag beantwoord en of het echt iets toevoegt. Bij kwalitatief onderzoek ga je de antwoorden groeperen naar onderwerp/deelvraag.
Segmenteren betekent het opsplitsen van gegevens, een markt of klanten in afzonderlijke delen. Als onderdeel van een marketinganalyse kan een markt middels een marktsegmentatie worden gesegmenteerd in verschillende doelgroepen, niches of werkgebieden.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Het MDC model is een hulptool bij het proces van positioneren. Het idee achter het MDC model is dat de organisatie eerst duidelijk de identiteit van hun merk communiceert. Vervolgens dient de organisatie een weloverwogen keuze te maken welke aspecten van de identiteit benadrukt moeten worden en welke niet.