In een adviesrapport geef je, zoals het woord al zegt, een beredeneerd advies. Je adviseert bijvoorbeeld een bedrijf of een stage-instelling over een bepaald probleem of vraagstuk. Een goed advies geef je op basis van jouw eigen of andermans onderzoek.
Een adviesrapport heeft als doel een beredeneerd advies te geven of een oplossing voor een probleem kenbaar te maken. Adviesrapporten worden geschreven voor stages of naar aanleiding van een onderzoek dat is opgezet in opdracht van een externe partij buiten de universiteit.
In een adviesrapport staan het advies en de onderbouwing centraal. Onderzoeksgegevens, methodologie en theorie worden gepresenteerd in de bijlagen, omdat ze voor de opdrachtgever minder relevant zijn.
In de inleiding van het adviesrapport geef je aan voor wie je schrijft en wat het doel van het adviesrapport is. Ook ga je in op de aanleiding van het rapport. Je geeft aan welk probleem de aanleiding is geweest van dit adviesrapport. Ook behandel je vervolgens je hoofdvraag.
In het onderzoeksrapport ga je het bedrijf en de omgeving onderzoeken. Door dit onderzoek uit te voeren komen er een aantal belangrijke resultaten naar voren. Deze resultaten dienen als basis als aanbeveling voor je adviesrapport.
Het doel is om na te gaan wat een bepaald probleem of vraagstuk is, deze te analyseren en vervolgens een aanbeveling of oplossing te geven voor de opdrachtgever. Hierdoor is er een duidelijke actie of verbetering aan te wijzen.
Een rapport is een verslaglegging van een activiteit, gebeurtenis of toestand. Dit verslag wordt, al dan niet na voorafgaand onderzoek, door één of meer rapporteur(s) gedaan aan een doelgroep, die daartoe doorgaans, maar niet noodzakelijkerwijs, de opdracht heeft gegeven of de wens uitgesproken.
Het geven van aanbevelingen wil zeggen dat je op basis van de resultaten en conclusie, adviezen geeft over wat de opdrachtgever kan gaan doen om de geformuleerde doelstellingen ook daadwerkelijk te behalen.
Goed advies kun je eigenlijk pas geven nadat je eerst alle benodigde informatie hebt verzameld en geanalyseerd. Ga daarom altijd eerst in gesprek met de klant. Luister naar de klant maar stel zelf ook gerichte vragen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de situatie zodat je gericht advies kan geven.
Een inleiding heeft twee functies: – de aandacht van de lezer trekken, hem motiveren de hele tekst te gaan lezen; – het onderwerp van de tekst introduceren. Je moet ervoor zorgen dat de inleiding pakkend is. Je wilt immers bereiken dat de lezer verder leest.
Begin met schrijven van je rapportage:
Begin met het schrijven van de details in je paragrafen. Daarna schrijf je per hoofdstuk een conclusie. Bij het trekken van de conclusies probeer je de deelvragen te beantwoorden. Uiteindelijk schrijf je de samenvatting, alleen wanneer je een uitgebreide rapportage hebt.
De adviesbrief is een visitekaartje van de wensen van de raad. Zorg dat het 'kaartje' kort en helder is. De volgende checklist kan de raad hiervoor gebruiken. Deel de brief in drieën: een opening, kern en afsluiting.
In de aanbevelingen (recommendations) van je onderzoek geef je je opdrachtgever adviezen over het vraagstuk dat je hebt onderzocht. Je beschrijft welke concrete oplossingen mogelijk zijn op de korte en/of lange termijn en van welke maatregelen jij denkt dat ze genomen moeten worden op basis van je onderzoek.
Tips voor het schrijven van een effectief adviesrapport
Houd het rapport beknopt en duidelijk. Wees niet te lang en gebruik duidelijke taal. Gebruik feiten en cijfers om je aanbevelingen te onderbouwen.
Randvoorwaarden zijn alle aspecten waaraan een project of een programma gehouden is. Aspecten die niet beïnvloedbaar zijn door de betrokkenen, meestal zelfs niet door de opdrachtgever, maar waaraan de betrokkenen zich wel moeten conformeren.
Aanbevelingen zijn een van de twee vormen van niet-bindende Uniehandelingen die in het artikel worden genoemd, en adviezen de andere vorm. Hoewel aanbevelingen geen juridisch bindende kracht hebben, kunnen ze richtsnoeren bieden voor de uitlegging of inhoud van het EU-recht.
Sneeuwbalmethode. De sneeuwbalmethode is een manier om literatuur te vinden op basis van een boek of tijdschriftartikel over je onderwerp. Gebruik de literatuurlijst van het boek/tijdschriftartikel om meer interessante titels over je onderwerp te vinden.
Om te verwijzen naar een rapport met een individuele auteur, vermeld je de auteursnaam en initialen, de titel van het rapport (schuingedrukt), het rapportnummer, de organisatie die het rapport heeft gepubliceerd, en de raadpleegdatum en URL (bij een online rapport, zoals een pdf).
De adviesvraag gaat over de wijze waarop het probleem kan worden opgelost, verminderd of voorkomen. In het hoofdstuk 'Advies' beantwoord je de adviesvraag.
Onderzoek kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën: verkennend, beschrijvend en causaal. Elk type onderzoek heeft een ander doel en kan alleen op bepaalde manieren worden gebruikt.