Advies aan een ander geven houdt in dat je in staat zou moeten zijn om in te schatten waar een ander behoefte aan heeft. De vraag is zelfs of de ander behoefte heeft aan jouw advies. Want soms geven wij advies aan de ander terwijl hij helemaal niet op ons advies zit te wachten.
Maar de betekenis van advies of van adviseren duidt op: Je geeft de ander raad: je staat iemand bij met raad en daad. Je geeft aanwijzingen hoe iets aangepakt moet worden. Je schrijft aanbevelingen op een bepaalde kwestie.
Wie advies geeft, voelt zich beter dan de ander
', waardoor de tipgevers zich beter en machtiger voelen. Bonuseffect: de adviesgevers hebben hierdoor het oprechte idee dat ze zich bekommeren om andermans problemen, en dus een goed mens zijn. Adviseren is voor adviseurs dus een shotje zelfgenoegzaamheid.
Wat is een adviesgesprek? Een adviesgesprek is een interactie tussen een adviseur en een cliënt, gericht op het bespreken van problemen, uitdagingen of doelen om tot een passende oplossing te komen.
Een goede adviesbrief is als een verslaggever van de wensen van de raad. Met het schrijven van een brief worden argumenten vastgelegd en kan ook later makkelijk gevonden worden wat het advies van de raad was.
Een adviesrapport dient vaak als aanvulling op jouw onderzoek, vooral wanneer jouw opdrachtgever expliciet vraagt om adviezen en aanbevelingen op basis van jouw bevindingen. Dit geeft jouw opdrachtgever concrete handvatten om direct mee aan de slag te gaan.
Opbouw van een gesprek. Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
'Effectief adviseren' beschrijft hoe het geheugen werkt, hoe u vertrouwd kunt raken met emoties en hoe u effectiever kunt denken en kunt laten denken. U gaat letten op de inhoud en het proces tijdens het gesprek en u luistert naar wat er ongeveer in het hoofd van de ander gebeurt.
Een positief or-advies heeft vaak tot gevolg dat de ondernemer vindt dat de ondernemingsraad akkoord is gegaan is met het voorgenomen besluit en dat hij dit besluit zonder verdere motivering kan nemen.
De meeste mensen die ongevraagd advies geven zijn zich daar niet van bewust. Het is vaak een gewoonte en het gebeurt vaak vanuit de beste bedoelingen. Adviesgevers doen wat ze denken dat het beste of het meest liefdevolle is om te doen. Het is dus aan ons om mensen te laten weten dat we geen raad willen.
Definitie van adviesvaardigheden
Dit omvat het vermogen om goed te luisteren, de behoeften en problemen van anderen te begrijpen, informatie te verzamelen en te analyseren, en op basis daarvan aanbevelingen te doen die passen bij de specifieke situatie.
Het feitelijke adviesgesprek bestaat uit vier fasen: de voorbereiding, de inleiding, de kern en de afronding. Een eventuele vijfde fase kan na het werkelijke gesprek plaatshebben. We spreken in die fase wel van een informeel nagesprek.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering. We laten zien hoe elk soort gesprek zich verhoudt tot de twee bovengenoemde aspecten.
Doel en doelgroep van een adviesrapport
Een adviesrapport heeft als doel een beredeneerd advies te geven of een oplossing voor een probleem kenbaar te maken. Adviesrapporten worden geschreven voor stages of naar aanleiding van een onderzoek dat is opgezet in opdracht van een externe partij buiten de universiteit.
Belangrijk is dat je constructief, concreet en eerlijk bent. Je schrijft je aanbevelingen op in een adviesmemo, adviesnota of uitgebreider adviesrapport. Een advies wordt vaak meer gevoelsmatig dan rationeel beoordeeld. Een advies moet daarom vertrouwenwekkend zijn en “strategisch verpakt” worden.
Het woord positief geeft in ieder geval al de lading het advies. Stel: u bent bestuurder en ontvangt een 'positief mits' advies van uw ondernemingsraad. Het advies is positief met een aantal mitsen en gevolgd door een aantal opmerkingen, voorwaarden en zorgen van uw ondernemingsraad.
Adviesvaardigheid is dus communicatie, conflicthantering, onderhandelen en overtuigen. Horen en begrijpen wat de ander nodig heeft. Proberen daarop aan te sluiten in jouw advies. Maar ook leren omgaan met tegenstrijdige belangen en behoeften.
In een adviesrapport geef je, zoals het woord al zegt, een beredeneerd advies. Je adviseert bijvoorbeeld een bedrijf of een stage-instelling over een bepaald probleem of vraagstuk. Een goed advies geef je op basis van jouw eigen of andermans onderzoek.
De betekenis van Informeren is eigenlijk heel dubbel. Enerzijds kun je uitgaan van de persoon die op zoek is naar informatie, anderzijds kan het ook gaan om de persoon die informatie verstrekt. Dit geeft direct aan dat Informeren veel overeenkomsten vertoont met communiceren.