Yamaha is een van de meest bekende en vertrouwde merken voor buitenboordmotoren ter wereld. Dit komt door de hoogste kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit zie je ook terug in de verkoopcijfers. In elke haven ligt een boot met een motor van dit merk.
Uitslag buitenboordmotor test 2022
We zien dat de vernieuwde Suzuki buitenboordmotor 6 pk als best uit de test komt. Dit komt vooral door het fijne gebruiksgemak, het geringe gewicht en relatief weinig geluid.
Tohatsu Buitenboordmotor als beste getest!
De Tohatsu 6 PK is in de ANWB Waterkampioen Juni 2016 als 'test winnaar' uit de bus gekomen met als cijfer een 8. De ANWB Waterkampioen omschreef de 6 PKBuitenboordmotor als een goede buitenboordmotor met een nette prijs.
Omdat de boot niet langer vervoerbaar is dan 7m, verdwijnen de voordelen van de buitenboordmotor. Dus de diesel binnenboordmotoren worden de zuinigste, de veiligste en bovenal hebben ze een betere zeewaardigheid.
Uit de metingen kwam Mercury als 'stilste' motor uit de bus, met een maximaal geluidsniveau van 88 dB(A). Yamaha en Honda eindigden op een gedeelde tweede plaats met 91 dB(A), op de voet gevolgd door Suzuki met 92 dB(A).
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
De snelheid ligt hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor en ze trekken sneller op. Ook zijn ze feller dan de 4-takt motoren. Daarom is een 2-takt buitenboordmotor ideaal voor het accelereren met een boot. Vaak wordt een 2-takt motor gebruikt bij zeilboten en boten die ver varen of snel moeten varen.
Tohatsu is een buitenboordmotor uit Japan. Met een historie die teruggaat tot in 1956 heeft het bedrijf inmiddels ruim 60 jaar ervaring in het produceren van buitenboordmotoren.
Varen met twee motoren heeft zo zijn voordelen, zeker voor wat betreft het manoeuvreren. Recht achteruit varen is met twee motoren bijvoorbeeld een stuk gemakkelijker dan met één motor, doordat bij een tweemotorig schip de ene schroef naar links en de andere naar rechts draait.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen.
Het Italiaanse bedrijf Selva Marine van manager Lorenzo Selva is overgenomen door Yamaha. Selva Outboards is op het moment dus een dochteronderneming van Yamaha. Zij brengen identieke, maar goedkopere 4-takt buitenboordmotoren op de Europese markt onder de naam Selva.
De Parsun buitenboordmotor is één van de minder bekende merken outboards in Nederland. Veel van de onderdelen in de Parsun buitenboordmotor worden tevens gebruikt in Yamaha motoren. De overige niet Yamaha onderdelen schijnen lastig verkrijgbaar te zijn.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet echt opvoeren. En bij een buitenboordmotor zal een fabrikant normaal om te beginnen helemaal geen reden gehad hebben om de prestaties van zijn ontwerp op deze kunstmatige manier te 'knijpen'. Dan kun je dus ook geen eenvoudige ingreepjes doen om de kracht te vergroten.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-.
Met de Honda 20 PK buitenboordmotor BF20 vaar je met de Lago Amore 595 met een topsnelheid van 18 kilometer per uur.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
Ons advies is om 100+ te tanken, omdat dit de beste verbranding voor je buitenboordmotor genereert. Het is wel belangrijk om de jerrycan met benzine niet in de zon te plaatsen. 100+ benzine wordt veel gebruik als brandstof voor oldtimer omdat deze geen ethanol bevat.