Houd er rekening mee dat er slechts 0.8 liter olie in het motorblok gaat, dus wees voorzichtig met teveel olie. Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je er nu per ongeluk teveel olie ingedaan dan moet je deze er weer uit (laten) halen.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
In tegenstelling tot een 2 takt motor is het bij een 4 takt motor niet nodig om olie toe te voegen aan de brandstof. De olie in het motorblok zorgt voor de smering van de onderdelen in de motor.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
De Valvoline 5W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
De meeste motorblokken hoeven maar tot 0,75L of 0,8L te worden gevuld. Een fles motorolie is vaak 1 liter (1,0L). Je hoort dus nog wat over te houden. Giet niet alle olie erin omdat dat niet goed voor het blok is.
Kijk in de usermanual van je scooter, als hierin staat dat je 5W30 kunt gebruiken in de winter dan kun je die olie er gewoon in doen, staat het er niet expliciet in zou ik het niet doen. Trouwens tussen 5W40 en 5W30 zit er niet erg veel verschil in de temperatuur range. De 5W30 is iets dunner tov de 5W40.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
De kosten per liter zijn nu 1,69 euro. Een tank kost je dan gemiddeld ongeveer 11 euro. Elke kilometer kost je uiteindelijk 'slechts' 4 cent.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Te veel olie zorgt voor lekkende pakkingen en defecten aan lagers e.d. Heb je per ongeluk teveel olie bijgevuld, dan dien je de olie eruit te laten lopen door de stop onder het motorblok los te draaien. Gebruik daarbij een opvangbak.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
15w40 is te dik voor een brommer / scooter.
Gebruik altijd de voorgeschreven olie. Voor boven genoemde merken is dit 10w40 4-takt olie, speciaal voor scooters. Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.