De belangrijkste algemene verkeersregelsIn Nederland moet al het verkeer rechts houden. Bij kruisingen en zijwegen heeft verkeer van rechts altijd voorrang, tenzij verkeersborden of -tekens anders aangeven.
Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer voor laten gaan dat hun op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
Als jij en je tegenligger dezelfde borden of tekens hebben, heffen deze elkaar op en ook dan geldt: bestuurders van rechts hebben voorrang. Dit geldt dus ook niet voor voetgangers. Als er niemand of juist meerdere bestuurders voor elkaar van rechts komen, dan kijk je naar wat het verkeer van plan is.
Het is erg verleidelijk om je kentekencard in de auto te bewaren. Maar doe dit niet. Bij diefstal van de auto moet je namelijk altijd het volledige kentekenbewijs kunnen inleveren bij de verzekeraar.
Wat zijn de regels voor stilstaan (stilstaanverboden)?
Verder mag je niet stilstaan: op een kruispunt of een overweg. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook. op een oversteekplaats of binnen 5 meter daarvan.
(Met rechts wordt bedoeld; bestuurders die van de rechter kant komen). Dit geldt bijvoorbeeld op een normale kruising. Als je beide tegelijkertijd op een kruising aankomt, heeft de bestuurder die vanuit jouw positie uit de rechter straat komt altijd voorrang.Maar, in bepaalde gevallen geldt deze regel niet.
Nee, je moet voetgangers en bestuurders van links en rechts voor laten gaan als je uit een uitrit komt fietsen.
Deze regel zorgde voor veel verwarring en problemen in de rechtspraak en werd in 2007 uit de Wet verwijderd. Sinds 1 maart 2007 behouden van rechts komende bestuurders dus altijd hun voorrang, ook al zijn ze eerder gestopt!
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Wanneer niet? Voorrang van rechts is niet van toepassing als de voorrang geregeld is door verkeersborden, verkeerslichten of bevoegde personen, en geldt ook niet voor een bestuurder die uit een aardeweg of pad komt, zelfs wanneer de laatste meters verhard zijn.
Een stopbord is een verkeersbord. De bestuurder die het bord nadert moet stoppen en moet voorrang verlenen aan alle bestuurders op de kruisende weg.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
Het kentekenbewijs deel 3 heet sinds 1 juni 2004 het overschrijvingsbewijs. Vanaf 1 januari 2014 is dit weer vervangen door de tenaamstellingscode. Dit is het deel dat nodig is bij overschrijving van het kenteken en dat je thuis moet bewaren.
Als u met uw auto of ander voertuig gaat rijden, moet u uw papieren kentekenbewijs of kentekencard bij u hebben.
Wanneer de Politie een bestuurder tegenkomt, die zijn rijbewijs wel wil vertonen, maar dit niet op zak heeft, zal men steeds opzoeken (via de eigen gegevensdatabank of via de gemeentediensten) of de bestuurder wel houder is van dit rijbewijs.
Als een voertuig al eens gekeurd werd, kan de politie het keuringsbewijs opvragen.
U wilt weten of het verplicht is om een origineel kentekenbewijs bij je in de auto te hebben. Ja, u dient altijd de originele documenten te kunnen tonen indien er door bijvoorbeeld de politie naar wordt gevraagd. Ook buiten onze landsgrenzen. Een kopie is dus niet toegestaan.
Bord. Een omgekeerde driehoek betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders die op de openbare weg rijden die jij wilt oprijden en dat je, indien het nodig is, moet stoppen. Zijn er geen bestuurders op de dwarsende weg, dan hoef je niet te stoppen, en mag je het kruispunt oprijden.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.