Bij aankoop van goederen of diensten ontvangt u doorgaans gedocumenteerd bewijs, zoals een aankoopbewijs, dat u voor de items betaald heeft. Dit kan een foto, screenshot of pdf-document zijn van een ontvangstbewijs van een winkel of een andere verkoper voor een artikel dat je hebt gekocht.
Aankoopbewijs
U kunt de klant om bewijs vragen dat hij/zij een artikel bij u heeft gekocht. Dit kan een kassabon zijn of ander bewijs, zoals een bankafschrift of verpakking .
Een factuur kan ook dienen als een aankoopbewijs, daarop staat dan dat de betaling inmiddels is voldaan. Maar slechts een aankoopbewijs zoals PayPro die automatisch naar jouw klanten stuurt, is dus geen factuur. Die moet je of zelf maken en versturen, of PayPro's module 'Facturatie' gebruiken.
Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken. Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.
Zoek uw aankoopbewijs op. Dit is meestal uw papieren bon, e-bon, cadeaubon of een kopie van het contract, maar het kan ook uw bank- of creditcardafschrift zijn .
Als een consument om reparatie, vervanging of restitutie vraagt, kan het bedrijf om een bon of een andere vorm van aankoopbewijs vragen. Andere vormen van aankoopbewijs zijn onder andere: creditcard- of debitcardafschrift . lay-by-overeenkomst .
Wat is het verschil tussen een aankoopbewijs en een factuur? Facturen zijn voor de verkoopcommissie of de kosten voor de Kopersbescherming, terwijl het aankoopbewijs een document is met details over de transactie tussen de koper en de verkoper.
Een betalingsbewijs kan een ontvangstbewijs zijn (een scan, een foto of een PDF) of een screenshot van uw online bank, waarop duidelijk het volgende te zien is: uw gegevens. We hebben uw naam, rekeningnummer en de naam van uw bank nodig.
Betalingsbewijs - Wat is een betalingsbewijs? Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening.
Factuur en betaling – Nadat de bestelling is ontvangen, stuurt de verkoper een factuur die de inkooporder weerspiegelt. Verzoening en administratie – De koper verzoent de ontvangen goederen en diensten met de gedane betaling.
Dit is zodat leveranciers er zeker van kunnen zijn dat ze een oplossing bieden voor een product of dienst die ze daadwerkelijk hebben verkocht . Als een consument geen bon of belastingfactuur heeft en een claim moet indienen, zijn er andere manieren om bewijs te leveren van waar ze de aankoop hebben gedaan. Deze omvatten een: lay-by-overeenkomst.
Dit kan een foto, screenshot of PDF-document zijn van een bon van een winkel of een andere verkoper voor een artikel dat u hebt gekocht . Het moet de artikelen bevatten die betrekking hebben op uw claim en het bedrag dat u hebt betaald.
Op het moment dat een kassabon wordt afgerekend, krijgt hij een nummer toegewezen. Dit nummer is opgebouwd uit twee delen en heeft de vorm [kassanummer]/[bonnummer], bijvoorbeeld 2/3772.Het nummer voor de schuine streep geeft aan op welke kassa de bon is afgerekend. Iedere kassa heeft zijn eigen unieke nummer.
Ontvangstbewijzen bevatten doorgaans essentiële details zoals de transactiedatum, de gegevens van de verkoper, de artikelbeschrijving, de aankoopprijs, het verkoopbonnummer en de betaalmethode . Voor duurzame goederen kan het ook het serienummer en de garantiegegevens bevatten.
Ontvangstbewijs Definitie
“Een leesbaar geschreven/gedrukt/elektronisch document (of een facsimile daarvan) dat door een dienstverlener of leverancier aan een klant wordt verstrekt en dat documentair bewijs levert dat de dienstverlener of leverancier is betaald voor de diensten of goederen die aan de klant zijn geleverd.
Een pakbon is een document dat wordt gebruikt om de levering van goederen of diensten te bewijzen, terwijl een factuur een document is dat wordt gebruikt om betaling te vragen. In sommige landen is de pakbon geen verplicht document, terwijl de factuur dat wel is.
Bankafschriften
Als u contant heeft betaald, werkt deze stap natuurlijk niet. Als u echter met een creditcard, pinpas of cheque betaalt, kunt u een bankafschrift gebruiken. Het bankafschrift of maandelijkse creditcardafschrift bevat de volgende informatie: Datum van transactie.
Op een geldig verkoop-/aankoopbewijs worden duidelijk de naam van de leverancier, de aankoopdatum en het gekochte artikel vermeld, zoals in het onderstaande voorbeeld (alleen in het Engels).
Een inkoopfactuur wordt uitgegeven door een koper nadat ze de inkooporder naar de verkoper hebben gestuurd . Het wordt uitgegeven op de aankoopdatum als een bevestiging van de hoeveelheid en kosten van de gekochte artikelen, en de betaling ervan is verschuldigd nadat de goederen naar verwachting worden geleverd.
Over het algemeen ontvangen klanten een factuur voordat ze betaald hebben, en een betalingsbewijs nadat het verschuldigde bedrag is betaald. De factuur werkt dus als een verzoek tot betaling, en het betalingsbewijs is voor de administratie een bewijs van betaling.
YSK Bankafschriften worden niet beschouwd als een aankoopbewijs.
Wanneer u een claim indient, heeft u doorgaans het volgende nodig: een aankoopbewijs - meestal een bon waarop staat waar en wanneer u de goederen hebt gekocht . details over het probleem. een kopie van de garantie.
Hoewel bankafschriften in sommige gevallen acceptabel kunnen zijn , mogen ze niet de noodzaak van traditionele ontvangstbewijzen en correcte documentatie vervangen, wanneer dat mogelijk is. Vergeet nooit hoe belangrijk het is om duidelijke en uitgebreide gegevens bij te houden die gemakkelijk onderbouwd kunnen worden in het geval van een audit of onderzoek.