Het vier ogen principe betekent niet dat er continu iemand moet meekijken of meeluisteren, maar dat op elk moment de reële kans bestaat dat er een volwassene meekijkt of meeluistert.
Aan de orde zullen komen; de waarborging van de emotionele veiligheid van de kinderen, de mogelijkheden tot sociale ontwikkeling, de mogelijkheden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties en de normen en waarden die wij de kinderen willen meegeven.
Verschillende wetten
Sinds 1 januari 2018 is de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en een deel van de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang (Wet IKK) in werking. Het gaat om wijzigingswetten. Door de Harmonisatiewet wordt het peuterspeelzaalwerk omgevormd tot kinderopvang.
Het doel van een protocol is te komen tot een eenduidige werkwijze binnen het dagverblijf en moeilijke en/of onveilige situaties zo goed mogelijk te signaleren en te hanteren. De volgende protocollen worden gehanteerd en zijn in te zien op de groep van uw kind(eren).
Een protocol is een document waarin stapsgewijs beschreven staat hoe, met welke materialen en door wie een handeling moet worden uitgevoerd. Een protocol is sterk sturend en geeft stap voor stap aan hoe iets gedaan zou moeten worden (en door wie).
Klacht indienen bij het Klachtenloket Kinderopvang
Een klacht indienen bij het Klachtenloket kan digitaal via www.klachtenloket-kinderopvang.nl/klacht-indienen. Of bel 0900 – 1877 (maandag t/m vrijdag 10:00 tot 16:00 uur).
Kijk goed naar alle ruimtes van het kinderdagverblijf. Laat jij je kind hier graag achter? Kijk onder andere naar oppervlakte, slaapmogelijkheden, speelgoed, de mogelijkheden om buiten te spelen en veiligheid. Het is ook altijd goed om even te kijken of je alles netjes, schoon en hygiënisch vindt.
Vierogenprincipe: altijd 2 medewerkers per groep kinderen
Kinderdagverblijven moeten bij de dagopvang werken volgens het vierogenprincipe. Dat betekent dat er altijd 1 volwassene moet meekijken of meeluisteren met een pedagogisch medewerker. De precieze invulling van deze eis kan op ieder kinderdagverblijf anders zijn.
De wet- en regelgeving bevat de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven: ➢ Het bieden van emotionele veiligheid. ➢ Het bevorderen van de persoonlijke competentie. ➢ Het bevorderen van de sociale competentie. ➢ Het bevorderen van de morele competentie, de overdracht van normen en waarden.
In totaal zijn er zes interactievaardigheden benoemd: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
De kwaliteit van kinderopvang kan omschreven worden als datgene dat de opvang verantwoord maakt. Naast de veiligheids- en gezondheidsaspecten is de pedagogische kwaliteit bepalend. Hoge pedagogische kwaliteit zorgt ervoor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen.
'Vierogenprincipe' kan helemaal aaneen, maar streepje(s) toevoegen mag ook.
WAT IS EEN BEROEPSCODE? Een beroepscode bevat ethische en praktische normen en beginselen die horen bij de uitoefening van het beroep. In de Beroepscode Kinderopvang staan gedrags- regels die voorschrijven hoe je als professioneel werkende pedagogisch mede- werker moet handelen en hoe je je tijdens je werk gedraagt.
Er moet dan wel een achterwacht geregeld zijn; een volwassene die binnen 15 minuten aanwezig kan zijn en tijdens openingsuren altijd telefonisch bereikbaar is. Dit geldt ook voor gastouderopvang, een gastouder moet altijd iemand kunnen bellen die binnen 15 minuten ter plaatse kan zijn.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Heeft u een kinderdagopvang, buitenschoolse opvang (BSO) of gastouderbureau? Dan moet u een pedagogisch beleidsplan hebben. In het pedagogisch beleidsplan staat de pedagogische visie van uw kinderopvang. Uw pedagogisch medewerkers en gastouders moeten zich aan dit plan houden.
Onder emotionele veiligheid verstaan we een stabiele omgeving waarin liefde voelbaar is en waar gehandeld wordt volgens bepaalde principes. Emotionele veiligheid is noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van kinderen, zowel van persoonlijke als van sociale competenties.
De leerkracht moet aandacht hebben voor de kinderen en zich in hun situatie in kunnen leven. De leerkracht moet authentiek zijn en gezag hebben. De leerkracht moet vertrouwen in zijn leerlingen hebben. Hij ondersteunt het zelfvertrouwen van de kinderen, door hen het gevoel te geven dat ze het kunnen.
Het is een krachtig middel om jongeren actiever te betrekken en zelfstandiger te maken. Zodat kinderen optimale kansen krijgen zich te ontwikkelen en hun talenten aan te laten spreken in een zorgzame, veilige en uitdagende omgeving. Waarbij kinderen veelzijdig competent worden.
Deze commissie behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen ondernemers in de kinderopvang over dagopvang (kinderen van 0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (kinderen van 4-12 jaar) in kindercentra, gastouderbureaus en peuteropvang.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Een protocol geeft aan welke handelingen en beslissingen in welke volgorde en onder welke omstandigheden verricht en genomen moeten worden. Een procedure is een document dat gericht is op voorwaardenscheppende en ondersteunende processen.