Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Elektriciteit is momenteel goedkoper dan benzine of diesel. Volgens de website van Automobile Propre kost het tanken van elektriciteit voor een elektrische auto gemiddeld €3 per 100 km, vergeleken met €9 voor benzine en €7 voor diesel.
Thuis laden bij je eigen laadpaal is in principe de goedkoopste manier van laden. Je hoeft er bijvoorbeeld geen starttarief te betalen en vaak liggen de tarieven per kWh bij openbare laders hoger.
Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Update: Vanaf 10 maart 2023 bedraagt de prijs voor het gebruik van Lidl's 7kW en 22kW laadpunten 40p/kWh . De prijs van Lidl's snellaadpunten (50kW+) bedraagt 65p/kWh. Voor de duurzaamheid van het netwerk op de lange termijn en om toekomstige uitbreiding te garanderen, introduceert Lidl een nieuw tarief van 23p/kWh op alle snelladers.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43.
De gemiddelde prijs van elektriciteit per KWh (vanaf januari 2023) is 34p, terwijl het gemiddelde vermogen van een driepolige stekker in het stopcontact 2-3,5kW is. Als u dat gemiddelde vermogen afrondt naar 3kW om onze berekeningen wat soepeler te maken, kunt u verwachten dat het ongeveer £12 kost om een 80kW Renault Zoe 14 uur lang op te laden .
De Eneco laadpas is de goedkoopste laadpas per kWh op dit moment. Met een laadpas abonnement van Eneco betaal je € 0,23 per kWh aan een publieke laadpaal van Eneco en geen startkosten. Bij overige publieke laadpalen betaal je € 0,51 per kWh. Dat is vaak ook goedkoper dan de CPO tarieven van laadpaal aanbieders.
Betalen met bankpas of creditcard
Ook contactloos betalen met je smartphone (Apple Pay of Google Pay) is een optie. Dit kan in ieder geval bij grote aanbieders als Fastned, Ionity, Shell Recharge en Allego. Er zijn ook laadpalen waar je een QR-code scant en op die manier de laadsessie start en betaalt.
Sommige bieden gratis EV-opladen aan, terwijl andere kosten in rekening kunnen brengen . Als u een Aldi EV-oplaadpunt tegenkomt dat geen gratis opladen aanbiedt, beginnen de Aldi-laadkosten voor elektrische auto's bij ongeveer 44p/kWh bij Pod Point 7kW-laders en 59p/kWh voor 7kW Shell-laders.
Kan ik mijn elektrische of hybride auto ook opladen bij IKEA? Dat kan! Bij elke IKEA vestiging vind je minimaal vier oplaadpunten voor elektrische en hybride voertuigen.
Ikea biedt gratis laden aan in heel Europa, in vrijwel alle landen buiten Nederland.
Je kunt ook voordeliger snelladen bij verschillende McDonald's restaurants in Nederland. Daar gebruik je tijdens de maaltijd een snellader van Vattenfall. Dat kost je €0,65 per kWh bij een 50 kW lader en €0,71 bij een 150 kW snellader (januari 2024).
Lage snelheid en standaard laadpunten zijn vaak het goedkoopst om te gebruiken . Ze zijn geschikt wanneer voertuigen meerdere uren geparkeerd staan, bijvoorbeeld tijdens werkuren of 's nachts. Hieronder vallen openbare laadpunten op straat in woonwijken en privé laadpunten buiten de straat. Lage snelheid laadpunten, 0 – < 3,7 kW.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.
De gemiddelde kosten voor het installeren van een 240V-stopcontact variëren van $ 200 tot $ 600 , afhankelijk van materialen, arbeid en vergunningen. Huiseigenaren kunnen profiteren van het gemak en de kostenbesparingen van thuis opladen van elektrische voertuigen, met tarieven die aanzienlijk lager zijn dan openbare laders.