We steken het niet onder (auto)stoelen of banken: een nieuwe auto is duurder dan een gebruikte. In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken.
Een nieuwe auto voldoet aan hogere eisen en is zuiniger dan vergelijkbare exemplaren die enkele jaren ouder zijn. Hierdoor zul je minder brandstof verbruiken. Ook op het milieuvlak is de auto schoner. Minder CO2 uitstoot dus.
In 2020 werden er dik twee miljoen occasions verkocht in Nederland en lag de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto op 17.714 euro. Dankzij de grote interesse is de gemiddelde prijs voor een occasion inmiddels gestegen naar 21.376 euro. Nog nooit eerder lag de prijs voor een tweedehands auto zo hoog.
Er bestaat geen beste leeftijd en kilometerstand voor een tweedehandswagen. Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen.
Maak een schatting van het aantal kilometers dat je jaarlijks denkt af te leggen. Als het meer dan 25.000 is, ga dan eerder voor een tweedehands auto met weinig kilometers. 'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar.
December is volgens hem de beste maand voor goede kortingen, omdat autofabrikanten en dealers zich dan focussen op de verkoopdoelen van het jaar en ook de voorraad nog eens goed bekijken.
Op 1 januari 2016 waren er 8,1 miljoen personenauto's in Nederland, ruim 1 miljoen meer dan in 2006. Met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar zijn benzineauto's ouder dan dieselauto's, die gemiddeld 7,2 jaar oud zijn. Van alle personenauto's rijdt 79 procent op benzine, terwijl 16 procent op diesel rijdt.
Sommige auto's zijn nog behoorlijk nieuw, maar kunnen een stuk goedkoper weg. Dat noemen we 'de kop eraf'. Het zijn auto's die uit de shortlease komen of ingezet zijn als demonstratieauto of leenauto.
Een demo auto is een voertuig dat door een dealer voordemonstratiedoeleinden wordt gebruikt. Dit kan betekenen dat dedemo auto in de showroom staat of voor proefritten aan klantenbeschikbaar wordt gesteld.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
“Er is heel wat aan de hand in de markt en corona heeft, samen met de oorlog in Oekraïne, een kettingreactie veroorzaakt. Belangrijkste gevolg voor de consument is de hogere prijs die voor een occasion moet worden betaald door de schaarste die er heerst.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.