Op zich kan het vliegtuig tot 10 keer goedkoper zijn dan de auto!
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Autovakantie is goedkoper dan vliegvakantie
Net nu je dacht dat het volgende voordeel niet meer kwam: een autovakantie is over het algemeen goedkoper dan een vliegvakantie. Dat is helemaal het geval wanneer je met het hele gezin op vakantie gaat.
Gemiddeld kost een reis met het ov veertien cent per kilometer, tegenover 21 cent voor privéauto's en 49 cent voor leaseauto's. Vergoed je autogebruik, dan moet je naast deze kosten vaak ook rekening houden met parkeerkosten bij je bedrijfslocatie.
Een van de grootste voordelen van met de auto op vakantie gaan is dat je kunt vertrekken wanneer je maar wilt. Je hoeft niet uren van tevoren op Schiphol te staan en er is ook geen bus die je hoeft te halen. Het enige waar je rekening mee moet houden is de tijden waarop je kunt inchecken in jouw geboekte accommodatie.
Tesla Model 3/Tesla Model Y. En de eerste (gedeelde) prijs voor beste elektrische vakantieauto gaat naar... de Tesla Model 3/Tesla Model Y. Meerdere collega's zijn al op vakantie geweest met de Tesla Model 3 en dat is tegenwoordig echt geen uitdaging meer. Dat was het overigens in 2021 al niet meer.
Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Met de trein door Europa reizen is van en naar Nederland gemiddeld anderhalf keer duurder dan met het vliegtuig. Dat blijkt uit berekeningen van Greenpeace. Greenpeace vergeleek de vlieg- en treintickets van meer dan honderd verschillende Europese routes.
Greenpeace vergeleek voor 112 verschillende routes in 27 Europese landen het prijsverschil tussen de trein en het vliegtuig en kwam tot de conclusie dat treinreizen in heel Europa gemiddeld twee keer zo duur is als vliegen.
Personen met een beperking en hun begeleider kunnen voordeliger en comfortabeler met de trein reizen dankzij de Nationale Verminderingskaart, de Kaart Kosteloze Begeleider en/of de Voorrangskaart voor een Zitplaats.
Alles opgeteld, blijkt Hongarije het goedkoopst, gevolgd door Bulgarije en Griekenland.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Ter vergelijking: met een vliegtuig dezelfde afstand afleggen als met een auto, draagt tot wel 4 keer meer bij aan het broeikaseffect. En in vergelijking met een treinreis is vliegen zelfs 7 tot 11 keer zo vervuilend!
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto. Het ongevallencijfer in de burgerluchtvaart is de laatste jaren aanzienlijk gedaald, ondanks een voortdurende toename van het aantal vliegtuigpassagiers.
Hoe duur is een passagiersvliegtuig? Door de verschillende afmetingen en uitrusting, afhankelijk van het model, variëren passagiersvliegtuigen nogal in prijs. Het duurste model is de Airbus A380, met een catalogusprijs van ongeveer 445 miljoen dollar.
Een passagiersvliegtuig kost rond de 300 milj.Dollar. De motoren daarvan kosten rond de 20 milj per stuk. De hele sturing kost ook nog flink wat.
Om te beginnen: ook de luchtvaartsector heeft te maken met hogere brandstofprijzen. In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo'n 1,142 dollar per kilogram. Dat is toevallig precies hetzelfde bedrag in euro's omdat de wisselkoers vandaag 1 euro voor 1 dollar is.
Het verschil is het gevolg van overheidsbeleid dat er op neerkomt dat wie met de trein reist belasting moet betalen en dat wie vliegt gesubsidieerd wordt.
Vliegtickets kunnen goedkoper zijn dan de trein omdat er geen heffingen zitten op kerosine, en er geen btw wordt gerekend over internationale vliegtickets, zegt hoogleraar Van Wee.
De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto.
Treinvervoer en vervoer over het water hebben de laagste uitstoot per kilometer en per vervoerde eenheid, terwijl de luchtvaart en het wegvervoer aanzienlijk meer uitstoten.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.