Colruyt is nog steeds de goedkoopste supermarkt in ons land. Maar het Nederlandse Albert Heijn zet de Belgische marktleider steeds meer onder druk. Dat blijkt uit een analyse van de supermarktprijzen in België.
Bij de grote twee ketens, Jumbo en Albert Heijn, schommelen de prijzen rond het gemiddelde. Spar is dus de duurste. Basisproducten zijn hier 20 procent duurder dan wat je gemiddeld kwijt bent in een supermarkt. De gemiddelde prijzen komen overeen met wat de twee marktleiders Albert Heijn en Jumbo voor hun waar rekenen.
Op basis van een prijsvergelijking van 438 identieke producten – hoofdzakelijk merkproducten – blijkt Colruyt nog steeds de goedkoopste supermarkt van Vlaanderen, 15% goedkoper dan het gemiddelde.
De oorzaak ligt bij de opkopers en doorverkopers die grote volumes aankopen”, zegt Nathalie Roisin van Colruyt in Het Laatste Nieuws. “Voor bepaalde producten zijn er op dit moment heel lage prijzen in de markt. Onze supermarkt garandeert de laagste prijzen, waardoor opkopers graag grote volumes bij ons kopen.”
Een van de redenen (niet eerder genoemd) waarom Albert Heijn duurder is dan andere supermarkten is omdat het aanbod veel groter is dan in andere supermarkten. Met name A-merken vind je niet overal in andere supermarkten. Dat grotere aanbod van (veelal niet snel lopende) producten kost schapruimte en dus geld.
De duurste supermarkt is uiteindelijk, gebaseerd op deze producten, de Belgische Delhaize met 31,02 euro.
Uit onze vergeleken winkelkar blijkt dat Colruyt Laagste Prijzen overheen de verschillende categorieën en merklagen goedkoper is. Maar uit onze prijsvergelijking blijkt dat een gemiddelde winkelkar goedkoper is bij Colruyt Laagste Prijzen dan bij de opgenomen winkels van onze concurrenten over de grens.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Jumbo is de goedkoopste, klanten zijn daar per persoon €3,08 kwijt. Dat scheelt een stuiver met Albert Heijn en Hoogvliet, die allebei uitkomen op €3,13. Plus zit met €3,22 daar weer €0,09 boven. Omgerekend naar percentages blijven de verschillen tussen Jumbo en AH/Hoogvliet beperkt tot minder dan 2 procent.
Alle prijzen worden landelijk bij ah ingevoerd,dat is dus bij elke winkel gelijk.
Wie producten van een huismerk koopt in de supermarkt, is daar bij ALDI net zo veel geld aan kwijt als bij Albert Heijn. Dat concludeert de Consumentenbond, die keek naar de prijzen van ruim honderd 'basisproducten' bij de veertien grootste ketens in ons land.
De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).
Toch zijn boodschappen bij Jumbo en Albert Heijn in België vaak goedkoper dan bij de Nederlandse winkels. De verschillen zijn groot, een zak diepvriesbloemkool is bijvoorbeeld twee euro goedkoper en voor een fles shampoo betaal je drie euro minder in België.
Carrefour geeft geen details over hoeveel goedkoper de producten worden. Veel prijzen daalden naar het niveau van Albert Heijn, blijkt uit een vergelijking van 42 producten. De chips Lay's Bugles (1,59 euro) en een fles Bailey's (14,49 euro) kosten nu evenveel als bij de Nederlandse prijsbreker.
Anders in de markt. Niet geheel verrassend: Colruyt blijft de goedkoopste. De keten is gemiddeld 5 procent goedkoper dan Jumbo.
1. Saffraan. Voor Saffraan betaal je bij de Albert Heijn namelijk 1,69 euro per 0,05 gram. Kom je uit op een kiloprijs van 33.800 euro.
Met een boodschappenmand ter waarde van 36,74 euro is de supermarkt veruit de duurste van de tien ketens. Gevolgd door Plus (€35,65) en Albert Heijn (€34,69). Bij de Vomar (€32,29) en Lidl (€ 32,01) is de consument voor deze dertien producten ruim 4 euro goedkoper uit.
De op twee na goedkoopste supermarkt is de Colruyt-dochter Okay. In vergelijking met vorig jaar blijkt het verschil met Colruyt bijna gehalveerd te zijn: van 7 naar 4 procent. Ook Okay garandeert de laagste prijzen, maar dan voor een straal van 3 tot 5 kilometer van de eigen vestigingen.
Colruyt is de goedkoopste, in "directe euro". Dat is zo vaak aangetoond, daar moeten we niet aan twijfelen.
1. Albert Heijn omzet: €16,4 miljardd (2021); 2. Jumbo omzet: € 10 mld (2022);
Lidl is in het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot 'Beste Supermarkt van Nederland'. De supermarkt werd op zes aspecten hoog beoordeeld, namelijk kwaliteit, vers, lage prijzen, aanbiedingen, voorraad en breedte van het assortiment.
Albert Heijn blijft met 34,9 procent de onbetwiste marktleider van de Nederlandse supermarkten, maar Jumbo groeit keihard door en heeft inmiddels 21 procent marktaandeel in handen. Opvallend is dat Aldi en Lidl voor het eerst sinds jaren terrein verliezen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.