Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Uit onderzoek blijkt dat dieseluitlaatgassen aanzienlijk schadelijker zijn voor de gezondheid dan die van benzinemotoren . Hieruit blijkt dat luchtvervuiling bijdraagt aan longziekten, hartaanvallen, astma en andere luchtwegproblemen.
Diesel heeft bijvoorbeeld een hoog vlampunt (55 graden celsius), dus deze vloeistof geeft in de praktijk weinig aanleiding tot gezien de explosiegevaar gegeven buitentemperaturen. Benzine heeft daarentegen een vlampunt van -23 graden Celsius.
Dieselauto's stoten meer fijnstof en stikstof uit dan auto's met benzinemotor. En dan te bedenken dat de emissieloze elektrische auto ook nog een sterke opmars maakt. Kies je voor schoon, dan kies je niet voor een diesel.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Het heeft een veel hoger vlampunt dan benzine en zal zeer waarschijnlijk niet ontploffen . Dit is een van de redenen waarom onze gezinsauto op diesel rijdt.
'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer. De vonken die de benzinedampen dan vuur doen vatten, kunnen ontstaan door metaal dat met metaal in aanraking komt.
Benzine versus diesel: brandstofvergelijking
In puur wetenschappelijke termen heeft dieselbrandstof meer energie per volume dan benzine (36,9 megajoule per liter versus 33,7 megajoule per liter). Benzine is van nature een lichtere brandstof die gemakkelijker in de lucht verdampt dan diesel, terwijl diesel een dichtere brandstof is die niet gemakkelijk ontbrandt.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
De organische koolstof omvat polyaromatische koolwaterstoffen (PAK's), waarvan sommige kanker veroorzaken bij testen op dieren. Werknemers die worden blootgesteld aan dieseluitlaatgassen lopen het risico op gezondheidseffecten variërend van irritatie van de ogen en neus, hoofdpijn en misselijkheid, tot luchtwegaandoeningen en longkanker .
Brandstofefficiëntie: Dieselmotoren zijn doorgaans veel zuiniger dan benzinemotoren , zelfs die met zeer hoge compressieverhoudingen. Dieselbrandstof is ook energierijker dan benzine, wat betekent dat er meer energie per gallon is. Als gevolg hiervan is het niet ongewoon dat een dieselauto 50 mpg of meer haalt.
Het verschil tussen benzine- en dieselmotoren hangt ook af van het soort reizen dat u maakt. Fijnstofvervuiling is schadelijker voor mensen in stedelijke gebieden, wat betekent dat een benzineauto in een stad veiliger kan zijn qua emissies .
Effecten van korte ritten op het motorsysteem
Veelvuldig koud starten als gevolg van korte ritten van minder dan 10 kilometer, bijvoorbeeld in de stad, heeft een negatief effect op de werking van de motor. In deze korte tijd kan de optimale bedrijfstemperatuur niet worden bereikt.
Het product is geclassificeerd als gevaarlijk volgens Verordening (EG) nr.1272/2008 zoals gewijzigd. H226 - Ontvlambare vloeistof en damp. H304 - Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt.
Voordat ruwe olie wordt geraffineerd, bevat het een verscheidenheid aan koolwaterstofverbindingen. Raffinaderijen scheiden deze verbindingen in een verscheidenheid aan producten, waaronder benzine en diesel. In vergelijking met benzine, is diesel:Dichter en moeilijker te ontsteken .
Dieselolie heeft een hoger vlampunt dan benzine, en is daardoor minder gevaarlijk. Dat verschil is des te belangrijker als de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn, zoals bij inbouwmotoren in motorjachten.
Terwijl de zuiger omhoog beweegt, verbruikt de lucht die ooit de cilinder vulde nu slechts 6% van het oppervlak dat het daarvoor deed . Deze lucht, onder enorme druk, wordt onmiddellijk superverhit tot meer dan 400 graden, wat meer dan genoeg hitte is om dieselbrandstof vanzelf te laten ontbranden.
Dieselbrandstof- en kerosine-goedgekeurde containers:
1) Metalen veiligheidsblik met zelf sluitende deksels. 2) Metalen blikken met goed sluitende deksels. 3) Rode plastic blikken die gemaakt en ontworpen zijn voor de opslag van dieselbrandstof en kerosine. 4) Bewaar dieselbrandstof of kerosine NOOIT in glazen containers .
Zelfs een goed geconstrueerde brandstoftank kan een veiligheidsrisico vormen. Als er bijvoorbeeld metalen staven en beugels in de buurt van of rond de brandstoftank worden geplaatst , kunnen deze scherpe voorwerpen de brandstoftank doorboren en ontsteken tijdens een botsing. Een ander risico kan komen van de brandstofleidingen die de tank met de motor verbinden.
Volgens The Conversation is het brandrisico voor benzine- en dieselvoertuigen 20 tot 80 keer groter dan dat voor elektrische voertuigen .
Waterstofgas is een schoonbrandende brandstof, omdat waterstof, wanneer het in een brandstofcel met zuurstof wordt gecombineerd, warmte en elektriciteit met waterdamp produceert. Waterstofbrandstof produceert dus geen schadelijke gassen en wordt daarom beschouwd als de schoonste brandstof.
Het kabinet stimuleert het gebruik van alternatieven voor aardolie: biomassa als grondstof voor energie, kunststof en brandstof; biodiesel en biobrandstoffen als brandstof.
Toyota Prius Plug-in Hybride allerschoonste auto. In een Amerikaanse onderzoek naar de totale uitstoot van ruim 1.200 automodellen kwam de Toyota Prius Plug-in Hybrid als schoonste en groenste auto naar voren.