Waarom aanbesteden? Aanbesteden is een eerlijke manier om inkopen door de overheid te regelen. Alle geïnteresseerde bedrijven krijgen zo een gelijke kans om een opdracht uit te voeren. Door opdrachten aan te besteden zorgt de overheid ook dat er concurrentie is tussen bedrijven.
Het doel van het aanbestedingsbeleid is tweeledig: de concurrentie tussen de bedrijven (aanbieders) stimuleren én alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans geven de opdracht te verkrijgen.
Het UEA is verplicht voor aanbestedingen boven de Europese drempelbedragen. Bij aanbestedingen onder de Europese drempelbedragen is het alleen verplicht als er uitsluitingsgronden of geschiktheidseisen worden gesteld.
Een inkoopopdracht van de overheid heet een aanbesteding. De overheid moet zich aan bepaalde regels houden bij aanbestedingen. Door deze regels kopen overheden integer in.En ze krijgen de beste kwaliteit voor een zo goed mogelijke prijs.
De Aanbestedingswet 2012 stelt het gebruik van de publicatiemodule van TenderNed voor het doen van o.a. (voor) aankondigingen verplicht. Deze verplichting geldt voor opdrachten boven de Europese aanbestedingsdrempels en bij het (vrijwillig) bekendmaken van (nationale) opdrachten.
Eerlijk en transparant : Tenders bevorderen eerlijkheid en transparantie, zorgen voor gelijke kansen voor alle bieders en verkleinen de kans op favoritisme of corruptie. Concurrerende prijzen: Via het biedingsproces kunnen organisaties verschillende aanbiedingen vergelijken, wat leidt tot concurrerende prijzen en kosteneffectieve inkoop.
Schadevergoeding (onrechtmatige daad) Indien een gemeente ten onrechte een opdracht niet heeft aanbesteed, kan zij in beginsel succesvol aansprakelijk worden gesteld wegens een onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW). Een dergelijke procedure kan samenlopen met die onder het eerste punt.
Het inkoopproces omvat verschillende onderdelen, waaronder het bepalen van de vereisten, leveranciersonderzoek, waardeanalyse, het indienen van een inkoopaanvraag, de beoordelingsfase, het omzetten in een inkooporder, contractbeheer, het monitoren/evalueren van de ontvangen order, drievoudige matching, het uitvoeren van betalingen en het bijhouden van administratie.
De nieuwe drempelwaarde voor overheidsopdrachten voor werken stijgt van momenteel 5 382 000 euro naar 5 538 000 euro. Voor overheidsopdrachten voor leveringen en diensten van centrale overheden gaat de drempelwaarde van momenteel 140 000 euro naar 143 000 euro.
Hoewel de termen 'aanbesteding' en 'tender' vaak door elkaar worden gebruikt, is er een subtiel verschil in gebruik. De term 'aanbesteding' wordt meestal gebruikt voor overheidsopdrachten, terwijl 'tender' vaker wordt gebruikt voor commerciële opdrachten.
Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) kan worden ondertekend door een bevoegde vertegenwoordiger van de inschrijvende partij, wat meestal een gemachtigd persoon binnen het bedrijf is.
Uitsluitingsgronden zijn bedoeld om niet integere bedrijven uit te sluiten. Bedrijven die bijvoorbeeld een ambtenaar hebben omgekocht moeten uitgesloten worden. Maar ook een bedrijf dat zijn belastingen niet betaald heeft kan van verdere deelname aan de procedure uitgesloten worden.
Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) is een eigen verklaring van geschiktheid, financiële draagkracht en bekwaamheden van ondernemingen die als voorlopig bewijs wordt gebruikt in alle procedures voor overheidsopdrachten boven de Europese drempel.
De term “gunning” wordt gebruikt voor de laatste fase van een aanbestedingsprocedure. De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die voldoet aan de selectie, een geldige offerte indient en de meeste punten behaalt bij de toepassing van de gunningscriteria.
Als u producten of diensten wilt leveren aan de overheid, moet u meestal meedoen aan een aanbesteding. Bedrijven die interesse hebben, krijgen op deze manier een eerlijke kans om de opdracht voor de overheid te doen.
Procurement thresholds bepalen welke actie vereist is op basis van de geschatte kosten van het item dat wordt aangeschaft . Als een item naar schatting een bepaald bedrag overschrijdt, is het belangrijk dat de subontvanger ervoor zorgt dat hij/zij voldoet aan de vereisten van die drempel.
Deze overheden moeten inkopen via een aanbesteding: Rijksoverheid (ministeries), gemeenten, provincies en waterschappen. publiekrechtelijke instellingen (zoals universiteiten en scholen) bedrijven uit speciale sectoren, bijvoorbeeld drinkwaterbedrijven, energiebedrijven, de NS en Schiphol.
Normaal gesproken zijn er drie fasen in een succesvol aanbestedingsproces: (1) Planning, (2) Onderzoek en evaluatie, en (3) Onderhandeling en implementatie .
Het gaat om potentiële aannemers die hun biedingen voorbereiden en indienen nadat ze de aanbestedingsdocumenten hebben beoordeeld . Ze kunnen ook belangrijke informatie over hun bedrijf indienen. De indieningsfase toont het begrip van een aannemer van het project en of ze geschikt zijn om het aan te nemen.
Er zijn twee soorten procedures die zowel voor Europese en nationale aanbestedingen kunnen worden gehanteerd: de openbare en de niet-openbare aanbestedingsprocedure. Daarnaast kunnen voor nationale aanbestedingen de enkelvoudig en meervoudig onderhandse procedures worden gehanteerd.
Regelmatig doet de vraag zich voor hoe een aanbestedende dienst verder moet wanneer een aanbesteding is mislukt. Met mislukt wordt dan bedoeld dat de aanbestedende dienst geen of geen geschikte inschrijvingen heeft gehad.