Deze commissie behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen ondernemers in de kinderopvang over dagopvang (kinderen van 0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (kinderen van 4-12 jaar) in kindercentra, gastouderbureaus en peuteropvang.
U kunt een klacht alleen schriftelijk indienen bij de kinderopvangorganisatie (kindercentrum, gastouderbureau of peuterspeelzaal). Hoe u dit kunt doen, staat in hun klachtenregeling.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
WAT IS EEN BEROEPSCODE? Een beroepscode bevat ethische en praktische normen en beginselen die horen bij de uitoefening van het beroep. In de Beroepscode Kinderopvang staan gedragsregels die voorschrijven hoe je als professioneel werkende pedagogisch medewerker moet handelen en hoe je je tijdens je werk gedraagt.
Vierogenprincipe: altijd 2 medewerkers per groep kinderen
Kinderdagverblijven moeten bij de dagopvang werken volgens het vierogenprincipe. Dat betekent dat er altijd 1 volwassene moet meekijken of meeluisteren met een pedagogisch medewerker. De precieze invulling van deze eis kan op ieder kinderdagverblijf anders zijn.
Het vier ogen principe betekent niet dat er continu iemand moet meekijken of meeluisteren, maar dat op elk moment de reële kans bestaat dat er een volwassene meekijkt of meeluistert.
In het beroep pedagogisch medewerker kinderopvang draag je bij aan de ontwikkeling van kinderen. Je begeleidt groepen kinderen op een kinderdagverblijf. Je kunt werken met kinderen van verschillende leeftijden: baby's, peuters, kleuters of schoolgaande kinderen tot en met 12 jaar zijn.
Het gemiddelde pedagogisch medewerker salaris in Nederland is € 31.252 per jaar of € 16,03 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 30.162 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 36.379 per jaar.
Voor pedagogisch medewerker en peuterspeelzaalwerk heb je een relevante mbo 3-diploma of mbo 4-diploma nodig. Bijvoorbeeld mbo Pedagogisch Medewerker Kinderopvang - niveau 3, of mbo Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker - niveau 4. Maar ook met het diploma Onderwijsassistent kun je in kinderopvang werken.
Salaris pedagogisch medewerker
'Je verdient tussen de 2.069 en 3.072 euro. Een pedagogisch medewerker niveau B verdient minimaal 1.979 euro bruto per maand bij aanvang van zijn of haar carrière. Het eindsalaris kan 2.828 euro bruto per maand bedragen.
Verschillende wetten
Sinds 1 januari 2018 is de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en een deel van de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang (Wet IKK) in werking. Het gaat om wijzigingswetten. Door de Harmonisatiewet wordt het peuterspeelzaalwerk omgevormd tot kinderopvang.
Aan de orde zullen komen; de waarborging van de emotionele veiligheid van de kinderen, de mogelijkheden tot sociale ontwikkeling, de mogelijkheden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties en de normen en waarden die wij de kinderen willen meegeven.
In het akkoord IKK (Innovatie Kwaliteit Kinderopvang) is afgesproken dat vanaf januari 2018 op elk kinderdagverblijf en elke peuterspeelzaal altijd iemand aanwezig moet zijn met een geldig en erkend Kinder-EHBO-certificaat.
Respect voor autonomie van kinderen houdt in: • dat je het kind baas laat zijn over het eigen lichaam; • dat je de ruimte zó inricht dat het kind zelfstandig activiteiten kan ondernemen; • dat je het kind zoveel mogelijk de ruimte geeft om dingen zelf te ontdekken; • dat je respect toont voor de (culturele) achtergrond ...
Pedagogisch beleidsplan BSO
hoe u de ouders en het kind laat weten wie de mentor van het kind is. hoe u ouders doorverwijst naar andere organisaties voor hulp als er bijzonderheden of problemen bij de ontwikkeling van het kind zijn. de manier van werken in de groep. hoe groot de groep maximaal is.
De Wet IKK staat voor Wet Innovatie en Kwaliteit in de Kinderopvang. Het doel van de wet is dat de kwaliteit van de kinderopvang verbetert. Dit zie je terug in een aantal nieuwe regels, aanscherping van bestaande regels en in de nadruk die gelegd wordt op de professionaliteit van jou en je vak.
Aan het behandelen van uw klacht zijn eenmalige kosten verbonden. Hoeveel u precies betaalt, hangt af van de commissie, die uw klacht behandelt. U kunt op de commissiepagina van de commissie, waarbij u een klacht wilt indienen, lezen wat de precieze behandelingskosten zijn.
De Geschillencommissie kent meerdere commissies, die klachten over verschillende, specifieke onderwerpen behandelen. Er zijn consumentencommissies, die klachten tussen consumenten en ondernemers behandelen en er zijn zakelijke commissies. Vanaf een commissiepagina kunt u uw klacht indienen.
Een cliënt kan een klacht bij de klachtenfunctionaris indienen. De klachtenfunctionaris moet de klager voorlichten, ondersteunen, adviseren, begeleiden en bemiddelen: alles gericht op een oplossing. Een klachtenfunctionaris moet voldoende onafhankelijk en onpartijdig zijn.
De Geschillencommissie voor Consumentenzaken kan alle klachten behandelen, als de ondernemer bij deze commissie is aangesloten. Dien uw klacht in! U kunt gewoon uw klacht indienen, wij zullen nagaan of de ondernemer is aangesloten. Als dit niet het geval is zullen we de ondernemer vragen dit alsnog te doen.
Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen.