Gastvrijheid in de horeca is alles wat jouw gasten het gevoel geeft dat ze met zorg en aandacht behandeld worden. Het draait om alle touchpoints en ervaringen die ervoor zorgen dat de gast zich gewaardeerd en op z'n gemak voelt.
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Wikipedia hanteert een vergelijkbare definitie en omschrijft gastvrijheid als: Gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen het ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.
Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast. Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden (Mood Maker, Hokkeling en De la Mar, 2012).
Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden.
affect, gastvrijheid, genegenheid, hartelijkheid, sympathie.
Hospitality is weliswaar een synoniem van gastvrijheid, maar in de praktijk is het veel meer dan een warm onthaal en goede service. Hospitality omvat de beleving van elk moment dat jouw gasten en medewerkers bij jouw organisatie ervaren. Van het eerste contact tot het laatste afscheid.
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedag van medewerkers, het verschil in de beleving bij de gast. Daarbij gaat het om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, 'tone of voice' en mensenkennis.
Gastvrijheid in de oudheid
Oudgriekse literatuur kent een motief waarbij een voornaam personage ontvangen wordt in een nederig onderkomen; soms verhulde de voorname gast zijn ware identiteit en beloonde de arme gastheer en gastvrouw rijkelijk voor de betoonde gastvrijheid.
Gastvriendelijkheid gaat in onze ogen over de vriendelijkheid die een gast ervaart in een gastenverblijf. Gastvrijheid is beter dan vriendelijkheid en gaat meer over de totale beleving als gast.
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen.
Excellent gastheerschap is de kunst (geen kunstje) om mensen welkom te laten voelen, mensen in hun hart te raken door oprechte aandacht en hartelijkheid. Excellent gastheerschap is authentiek, je bent (opr)echt geïnteresseerd in de ander en hebt volledige aandacht.
Iemand welkom laten voelen zit hem naast het bieden van een prettige omgeving in oprechtheid, de manier van aanspreken, uitstraling van medewerkers en het tonen van gemeende interesse. Hospitality moet door de aderen van de gehele organisatie stromen.
Gastbeleving is de optelsom aan ervaringen die een hotelgast heeft vanaf het moment dat deze boekt tot na het uitchecken. Gastbeleving speelt zich ook online af, een plek die vaak vergeten wordt door hoteliers in hun strategie voor een optimale gastbeleving. Bij GuestCompass noemen we het ook wel “online gastbeleving”.
En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.
Wat is gastheerschap? Volgens encyclopedie Ensie is gastheerschap “het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen”.
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan. Een flinke dosis inlevingsvermogen kan hierbij goed van pas komen.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald. ' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Een maître d'hôtel is de gastheer of gastvrouw van de zaak en is het aanspreekpunt voor de gasten én voor het ganse zaalteam.
De overtreffende trap van klantvriendelijk ondernemen is 'hostmanship'. Dit omvat de 'menselijke' bejegening van klanten, de empathie, de deskundigheid van de dienstverleners en het echt willen oplossen van een klantprobleem.
Hospitality: een begrip
Synomiemen van hospitality in het Engels zijn: friendliness, warmth, kind-heartedness, generosity, helpfulness en warm reception. Van Dale somt bij het woord gastvrijheid zaken op als: hartelijkheid, gastvrijheid genieten en gastvrijheid gunnen.