Definities van gastvrijheid De Dikke van Dale verklaart het volgende: “gastvrijheid is gulheid in het onthalen of herbergen van gasten.” Gastvrijheid heeft alles te maken met menselijk contact. Daarom is gastvrijheid iets waar een gastheer, gastvrouw, receptioniste of host enorm veel invloed op heeft.
Gastvrijheid is de relatie tussen een gast en een gastheer, waarbij de gastheer de gast ontvangt met een zekere mate van welwillendheid, inclusief de ontvangst en het vermaak van gasten, bezoekers of vreemden.
Gastvrijheid is een gevoel van de gast. Het gevoel welkom te zijn, gezien te worden, aandacht te krijgen, belangrijk te zijn. Aandacht voor de gast, van begin tot eind. In tegenstelling tot wat veel horecamensen denken is gastvrijheid van de gast.
Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedag van medewerkers, het verschil in de beleving bij de gast. Daarbij gaat het om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, 'tone of voice' en mensenkennis.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
Mensen leven voor waardering, het gevoel dat ze voor een ander belangrijk zijn. De wederkerigheid van gastvrijheid maakt dat je plezier in je werk hebt. Er is dus een directe relatie tussen gastvrijheid, passie en werkplezier. Als jij gepassioneerd bent, kun je gastvrijer zijn en geeft dat je werkplezier.
In het woordenboek vinden we deze definitie: "Gastvrijheid ~ eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten - voorbeeld: een hotel waar ze je met grote gastvrijheid ontvangen".
Gastvrijheid verbindt én draagt bij aan het geluk tussen mensen. De input uit deze stappen gebruik je om per doelgroep te bepalen op welke manier je de waarde van jouw organisatie wil laten ervaren.
Gastvrijheid is de beleving die bij eenieder verschillend is en dus veel uitingsvormen kent. Daarentegen is het een feit dat gastvrijheid eigenlijk betekent dat je op een vriendelijke en oprechte manier wordt ontvangen en dat je je ergens welkom voelt.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn: Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten. Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren. Je hebt geduld met jouw gasten.
Met GastVeiligheid wordt veiligheid, vanuit de juiste visie, in het hart gesloten van uw bezoekbeleving. Door profiling technieken signaleren we vroegtijdig afwijkend gedrag en weten we proactief hoe daarop te handelen. Met dit concept maken we samen de wereld veiliger, op de meest gastvrije manier.
De hospitality betekenis is namelijk gelijk aan die van gastvrijheid. Gastvrijheid staat voor het verzorgen van een prettig en welkom gevoel bij de gast vanuit een gastvrouw of gastheer en de dienst van het bedrijf.
Gastvrijheidsbeleving is te omschrijven als het prettige, welkome gevoel dat een gast beleeft bij de gastgerichtheid en het gastheerschap van een bedrijf. Gastvrijheid(sbeleving) ligt aan de kant van de gast. De organisatie heeft zijn gastheerschap in handen om die beleving op te roepen.
Focus op medewerkers
Dit betekent dat als een organisatie door gasten als gastvrij ervaren wil worden, iedereen hierin zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Niemand uitgezonderd, maar iedereen binnen zijn mogelijkheden en context. Medewerkers richten zich op de gasten, de organisatie op haar medewerkers.
Oman is het zonnigste land ter wereld en ligt aan de zuidoostkust van het Arabische Schiereiland. De lokale bevolking is erg gastvrij en zij staan altijd klaar voor een ander. Van de mensen wordt ook wel gezegd dat zij zelf het zonnetje zijn.
Griek is het aardigst
Nederlandse vakantiegangers vinden de Griekse bevolking het aardigst. We waarderen de Grieken het meest om hun gastvrijheid. Duitsers en Oostenrijkers vallen ook in goede aarde bij de Nederlandse toerist als het gaat om vriendelijkheid.
Uit een groot internationaal onderzoek uit 2017 blijkt echter dat Nederland dat wel degelijk is. [1] Samen met Japan en Zuid-Korea bungelt Nederland onderaan de lijst van gastvrije landen. Gastvrijheid wordt in dat onderzoek onder andere gemeten aan het spontaan binnenlaten van gasten en de frequentie van bezoek.
Sneller herstel bij gastvrije gezondheidszorg
Die gastvrije gezondheidszorg gaat verder dan alleen een mooie omgeving, prettige horecavoorzieningen en goede zorg. Het is vooral de tijd en aandacht voor mensen, de communicatie met hen en de overtuiging dat de mens centraal staat.
Het grote verschil. Gastvrijheid is dus niet gebaseerd op gedrag of vaardigheden. Als het gaat om gastvrijheid is dat 'uiterlijk vertoon'. Lachen, vriendelijk zijn en mensen aandacht geven komt van binnenuit.
Wat is gast beleving? Gast beleving staat voor de wijze waarop voldaan wordt aan de verwachtingen van de gast en beter nog het overtreffen van deze verwachtingen.
Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden. Uiteraard naar beste kunnen.
Ontwikkeling van medewerkers op zowel individueel- als werkniveau heeft invloed op te motivatie en de stimulans van personeel. Door veel aandacht te besteden aan de ontwikkeling en het opleiden van werknemers zullen zij uitgedaagd blijven worden. Dit houdt mensen gemotiveerd om verder te gaan.