Wat is EPC? EPC staat voor Electronic Powertrain Control. Wanneer de computer een storing in de aandrijving heeft ontdekt wordt het EPC lampje aangestuurd. Wanneer dit het geval is dient u zo spoedig mogelijk langs de dichtstbijzijnde garage te gaan om dit te verhelpen.
Het EPC lampje staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs de dealer om het een en ander te laten controleren.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
EPC staat voor Electronic Powertrain Control. De redenen voor de storing liggen uiteen, maar hebben bijna altijd te maken met de aandrijving. De storing kan zich dus vanaf de motor tot de aandrijfas of versnellingsbak bevinden. De uitzondering hierop is dat het lampje ook kan branden bij problemen met de remlichten.
Motor. Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Als het knippert is er mogelijk een ernstig probleem.
Wat Doet ESP? ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Wat is EPC? EPC staat voor Electronic Powertrain Control. Wanneer de computer een storing in de aandrijving heeft ontdekt wordt het EPC lampje aangestuurd. Wanneer dit het geval is dient u zo spoedig mogelijk langs de dichtstbijzijnde garage te gaan om dit te verhelpen.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
ESP staat voor Electronic Stability Program en het systeem voorkomt door middel van korte, krachtige remingrepen op één van de wielen van de auto dat de bestuurder de controle verliest over de auto.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
Het Electronic Stability Program of simpelweg ESP is sinds 1 november 2014 verplicht in alle nieuwe auto's in Europa. Het is een veiligheidssysteem dat automatisch ingrijpt zodra het een stabiliteitsprobleem vaststelt.
Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Alcoholslotprogramma (ASP)
Het bestaat uit een alcoholslot in de auto en een begeleidingsprogramma. – Voor gewone bestuurders is het ASP verplicht als ze worden aangehouden met meer dan 1,3 promille alcohol in hun bloed.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
"De gierhoeksensor of draaisnelheidssensor wordt ook wel een yaw-sensor genoemd. Deze sensor maakt deel uit van het ESP-systeem. De sensor registreert de verdraaiing van het voertuig om de verticale as (gierbeweging)."
In samenwerking met ABS verhoogt Electronic Brakeforce Distribution, elektronische remkrachtverdeling, de veiligheid bij remmanoeuvres. Het systeem compenseert de gewichtsverplaatsing die tijdens het remmen in de auto ontstaat en optimaliseert daarmee de koersstabiliteit en het remvermogen.
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.