Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
€23,76 incl B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd. Luxe platen hebben opgelegde plastic letters.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Een groen, of eigenlijk lichtgroen kentekenplaat is een kentekenplaat dat wordt gebruikt voor proefritten.
Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie 'BN' of 'GN', gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis.
Verboden lettercombinaties
De letter C en Q gebruiken we ook niet omdat deze letters teveel op een nul lijken. De volgende lettercombinaties gebruiken we ook niet: GVD, KKK, KVT, LPF, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD (ook niet in lettercombinaties met 3 letters), PVV, SGP en VVD.
Deze kentekens worden gebruikt voor particuliere voertuigen van Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband (British Forces Germany). De afgifte vindt plaats door het Ministerie van Defensie/KMAR te Driebergen.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Het Russische kenteken voor een personenauto bestaat uit een witte plaat met twee vakken. In het linkervak staan één of twee kleinere letters, gevolgd door drie of vier cijfers en wat kleinere letters in het zwart. In het rechtervak staat de Russische vlag met de letters RUS en een getal.
Het gebruik van een Groene Plaat is alleen toegestaan voor voertuigen die tot de handelsvoorraad behoren of voor voortuigen die worden gemaakt of bewerkt.
Een wit kenteken wordt dus voor korte duur uitgegeven met als doel de eigenaar in staat te stellen de auto rond te mogen rijden zonder dat het permanent in het RDW register staat ingeschreven. Dit kan bijvoorbeeld zijn om je auto weer rijklaar te maken en om naar een keuringsstation te rijden.
Een geel kenteken is een vorm van identificatie van een auto of ander gemotoriseerd voertuig. Gele kentekens worden in Nederland gezien als het reguliere kenteken omdat deze het meeste voorkomen in ons land.
Landcode kentekens Europa
Maar herken je de volgende landcode kentekens ook? MC: het is maar een klein landje, dus ook auto's met de landcode MC zal je weinig zien rondrijden. Deze auto's komen namelijk uit Monaco!
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur; het maximale motorvermogen is 4 kW; de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken; het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Als u op een brommer met een geel kenteken rijdt, moet u altijd een helm dragen. Daarnaast rijdt u met een geel kenteken meestal binnen de bebouwde kom op de rijbaan tussen de auto's in plaats van op het fietspad. U bent tevens verplicht om een brommerverzekering af te sluiten met minimaal een WA-dekking.
Nieuw op het kenteken: de losse L. 10 april 2021 Op 7 april 2021 is gestart met de L als beginletter in de huidige kentekenserie voor personenvoertuigen. Nieuwe auto's krijgen een kenteken met één letter, drie cijfers en twee letters.
Een nieuwe kentekenplaat is alleen verkrijgbaar bij een door de RDW erkende leverancier van kentekenplaten. Je bent verplicht om 2 nieuwe kentekenplaten aan te schaffen. Ook als je er maar 1 kwijt bent.
Er is hier geen vast bedrag voor in Nederland, de fabrikant van de kentekenplaten mag dit zelf bepalen. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 25 en 45 euro.