Zeewaardigheid is alle voorwaarden waaraan een schip moet voldoen om een voorgenomen reis te volbrengen en passagiers, bemanning en lading zonder aanmerkelijke schade te vervoeren.
De schipper is zeewaardig als hij kan varen en manoeuvreren met de boot op stilstaand en op stromend water. En hij de internationale bepalingen kent die aanvaringen op zee moeten voorkomen, zoals: lichten en dagmerken van vaartuigen. de regels voor het uitwijken.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Als je een goede kwaliteit aluminium sloep/tender zoekt, let dan op de dikte. Zeewaardige kwaliteit is bijvoorbeeld 50.83 (hardheid en samenstelling) en is 5 mm dik. De bouw begint met de bodem. Dan komen de spanten erin, de ribben van de sloep, waarna de aluminium platen om de spanten heen gebogen worden.
Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik. We zien nu ook speedboten en kleine wedstrijdzeiljachten. Voor dit bedrag is tevens een tweedehands kruiser te koop. Wie een halve ton te spenderen heeft kan denken aan een mooie vlet of een Grand Banks Classic motorboot.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte. De twee grote zeiljachten in dit onderzoek (24 en 36 meter) besteden zelfs 4745 euro per meter scheepslengte.
20 km/u geldt bijvoorbeeld in (veel) vaargeulen, maar daarbuiten hangt het af van het soort water waar je bent. Vaak geldt naast de vaargeul een lagere maximumsnelheid in Nederland.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
De meeste zeiljachten hebben minder schip boven water, daardoor zijn ze ook meer geschikt voor het IJsselmeer. Motorjachten hebben juist meer schip boven water en zijn daardoor minder stabiel, zeker met zware windstoten en storm. Sloepen en open zeilboten zijn niet geschikt voor het IJsselmeer.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Sturen bij hoge golven: De stuurman zorgt ervoor dat de boot zo goed mogelijk dwars op de golven komt te liggen. (Dit betekent dat de golven dwars op de boot afkomen; de boot ligt dus evenwijdig aan de golfkammen.) De stuurman moet op tijd beslissen hoe hij de golven gaat opvangen.
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een 'Polyvalk', 'Centaur' of 'Randmeer' betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Leren zeilen is relatief gemakkelijk en de meeste mensen zijn in staat om na een paar uur zeilles met een boot te zeilen. Een zeilboot veilig en met expertise beheersen is voor sommige wel een een levenslange opgave. De meeste zeilers mogen zich ervaren noemen na 5 jaar intensief zeilen.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
De Australian Spirit is momenteel het snelste schip ter wereld. Het is ontworpen door Ken Warby, die het in zijn achtertuin in Sydney heeft geassembleerd. Tijdens een spectaculaire testrit bedroeg de snelheid van het schip maar liefst 511 kilometer per uur.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.