Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft. Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant. U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is.
Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode. Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
De fabrikant of verkoper moet dan kunnen bewijzen dat het product kapot is gegaan door jouw schuld. Wanneer de garantietermijn is afgelopen, dan moet de jij bewijzen dat het niet jouw schuld is dat het product kapot is gegaan. Je hebt met de winkel een koopovereenkomst afgesloten en niet met de fabrikant.
Er zijn 3 soorten garantie: verkopersgarantie, fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Verkopersgarantie en fabrieksgarantie krijgt of koopt u soms bij uw product. Maar wettelijke garantie hebt u altijd bij een aankoop. Dat staat in de wet.
Als extra dienst kunt u als verkoper 'commerciële garantie' geven. Dit noemen we ook wel verkopersgarantie. Ook de fabrikant kan dit doen, dan heet het fabrieksgarantie. Met zo'n commerciële garantie staat u of de fabrikant ervoor in dat het product een bepaalde tijd goed werkt.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
Duur van de garantie
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn . Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
Is de (fabrieks)garantie overdraagbaar? Of een verkoopgarantie of fabrieksgarantie bij verkoop aan iemand anders kan worden doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper en fabrikant mogen namelijk zelf de voorwaarden van zijn garantie bepalen.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: garantie (zn) : beveiliging, borgstelling, verzekering, vrijwaring, waarborg, zekerheid.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
Met BOVAG Omruilgarantie kun je jouw voertuig omruilen als je er niet tevreden mee bent. De BOVAG Omruilgarantie geeft je het recht om jouw voertuig eenmalig binnen twee weken na aflevering, en na maximaal 750 gereden kilometers, om te ruilen. Bij een motor is de grens maximaal 500 kilometer.
Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
Het BOVAG-garantiebewijs is gekoppeld aan de Nationale Auto Pas: de zogenaamde BOVAG-garantiepas. Bij aanschaf van een gebruikte auto met BOVAG-garantie moet deze pas worden afgegeven. Wettelijke garantie Naast de door een autobedrijf aangeboden garantie, is er ook een wettelijke garantie voor consumenten.
Altijd minimaal 2 jaar garantie
Een nieuw artikel dat je bij ons koopt, is in goede staat en blijft werken zoals verwacht bij normaal gebruik . Deze wettelijke garantie duurt minstens 2 jaar.