Zeefdruk is een sjablonen-drukproces. In tegenstelling tot conventionele sjablonen (bv. gemaakt van papier) kan deze druktechniek ook worden gebruikt om zeer gedetailleerde, vrijstaande afbeeldingen te reproduceren. Dit wordt bereikt tijdens het drukproces waarbij de inkt door de zeef wordt geperst met de rakel.
Vaak kan je de drukinkt op het papier voelen. Op deze manier kan je altijd heel makkelijk het verschil zien tussen een ets en een zeefdruk: de ets heeft een 'moet' / een indruk in het papier, een zeefdruk is glad van oppervlakte. Zie voor meer informatie over de zeefdruk het artikeltje hieronder!
Een schilderij of tekening is een uniek kunstwerk, het origineel. De enige in zijn soort, van de hand van de kunstenaar, waar er maar 1 van is. Echter een ets, litho of zeefdruk noemen we grafiek en dit is kunst gemaakt in een bepaalde oplage.
Het principe van de zeefdruktechniek is doordruk. Een stuk fijn gaas van zijde, polyester of staal wordt over een raamwerk gespannen. Het zeefdrukraam wordt vervolgens voorzien van een laag emulsie (lichtgevoelige vloeistof) die door middel van een belichtingstafel belicht wordt.
De afkortingen 'EA' (Epreuve d'Artiste) in het Frans of 'AP' (Artist Proof) in het Engels worden gebruikt om de exemplaren aan te duiden die bovenop de geplande oplage gedrukt worden. Normaal gesproken zouden deze exemplaren ook genummerd moeten zijn, meestal met Romeinse cijfers, maar dat gebeurt lang niet altijd.
Wanneer de lithografie zo wordt toegepast, is het te herkennen aan een product met een erg korrelig eindresultaat. Lithografie in de handen van een kunstenaar/meesterdrukker kan daarentegen zeer gedetailleerde nuances tonen.
Maatschappelijke en sociale waarde
Kunst en cultuur zijn van belang voor de samenleving, denk dan bijvoorbeeld aan de betekenis van creativiteit in het onderwijs, de gezondheidszorg en de bijdrage aan sociale cohesie.
Stel dat u een bedrijf hebt waar uw personeel dag in dag uit t-shirts dragen met het logo van uw bedrijf, dan kiest u best voor zeefdruk. Bij deze techniek absorberen de textielvezels namelijk een groot gedeelte van de inkt, waardoor de kleur vast blijft zitten in de vezels en bijgevolg krasbestendig is.
In de textiel zeefdruk worden voornamelijk met inkten op waterbasis en kunstofbasis (Plastisol) gewerkt. Plastisol inkt wordt alleen dan gebruikt wanneer een hoge dekking wenselijk is. Vooral zwarte textiel moet worden afgedrukt met inkten die een hoge dekking kunnen bereiken.
Voor zeefdrukken kunnen vele verschillende materialen gebruikt worden bv. papier, karton, stof (bv. T-shirts), leer, plexiglas, metaal, hout en nog veel meer. Als een algemene regel geldt, hoe minder inkt op het materiaal moet worden afgedrukt, hoe fijner het gaas van het zeefdrukraam moet zijn.
Hoewel de productie van je eigen sjablonen op het eerste gezicht ingewikkeld en moeilijk lijkt, is het eigenlijk heel eenvoudig, tenzij je meteen hoge resolutie foto's in kleur wilt afdrukken. We hebben je al de basisprincipes van het maken van je eigen sjabloon geleerd op de pagina 'Zelf zeefdrukken maken'.
Om waardevolle schilderijen van gedrukte reproducties te onderscheiden, moet er op contrast worden gelet. Bij een fors verschil tussen licht en donker is de kans groot dat het om een echte tekening gaat en niet om drukwerk. ' Ook kunnen kleuren veelzeggend zijn. Reproducties lopen vaak terug in kleur.
De zeefdruk is een druktechniek waarbij er gebruik wordt gemaakt van een raam waarin fijn gaas is gespannen. Dit is het zogeheten aluminium zeefdrukraam. Voor elke kleur moet een apart raam gemaakt worden.
De prijs of schatting van een originele litho hangt allereerst af van de kunstenaar, de omvang, de periode of de datum van het werk, maar ook de aanwezigheid van de handtekening van de kunstenaar, het aantal verspreide exemplaren (en dus de zeldzaamheid) en natuurlijk de staat van behoud.
De industriële toepassing van zeefdruk werd in 1928 door drukkerij Levisson in Den Haag, onder de naam Flattone, geïntroduceerd. Bij Levisson werkte men met een speciaal-procedé, het gepatenteerde Selectasine-systeem.
Al ons papierwerk zeefdrukken we met watergedragen inkt. Aan kwaliteit doet dit niet onder voor andere inkten. Het papier moet minimaal 120 grams zijn en kan meer dan 2 - 50 mm dik zijn. Wij maken uitsluitend gebruik van gerecycled papier en papiersoorten met een FSC-keurmerk.
Vanaf een paar honderd euro kunt je bijv. een litho of zeefdruk van Corneille, Herman Brood, Jan Cremer of Karel Appel in huis halen.
Geschiedenis. De zeefdruk techniek komt uit Japan, waar de sjabloondruktechniek werd verfijnd door, in plaats van brede verbindingen van het sjabloonmateriaal te laten bestaan, haar of zijde te gebruiken. Hierdoor konden veel fijnere ontwerpen worden gedrukt zonder plekken die opgevuld moesten worden.
Zeefdruk is een van de meest gebruikte druktechnieken in de textielindustrie. Bij de deze druktechniek wordt er gebruik gemaakt van een raam waarin heel fijn gaas is gespannen. Dit raamwerk met gaas noemen we het zeefdrukraam. Voor elke kleur die moet worden gedrukt maakt men een apart zeefdrukraam.
De waarde van een schilderij wordt bepaald door vraag en aanbod en deze komen samen op de kunstmarkt bij veilingen en kunsthandel. De waarde van een schilderij is ook het bedrag dat iemand bereid is voor de gevraagde, onderhandelde of via een veiling bereikte prijs te betalen.
Een formule die galeries gebruiken: hoogte + breedte x factor. De factor is afhankelijk van leeftijd en bekendheid: beginnende kunstenaars tussen 1 en 5, gerenommeerde kunstenaars tussen 23 en 50. Deze formule geldt vooral voor schilderijen, tekeningen en grafisch werk.