De wielsnelheidssensor wordt gebruikt om het antiblokkeersysteem van het voertuig te bewaken.
Snelheidssensor. De snelheidssensor meet de snelheid van de auto en geeft deze door aan de snelheidsmeter. Zo kunt u op het dashboard in de auto aflezen welke snelheid u rijdt.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Een accelerometer (acceleratiesensor, versnellingssensor) is een meetapparaat dat een versnelling kan registreren en meten. Een accelerometer zet dynamische trillingen van een fysiek object om naar een gedefinieerd uitgangssignaal.
Deze sensor bestaat uit een magneet waaromheen een spoel is gewikkeld. Door nu een stuk metaal naar de sensor toe te bewegen zal het magnetisch veld veranderen. Hetzelfde gebeurd als we het metaal weer wegtrekken van de sensor. Het veranderende magnetische veld in de spoel van de sensor zal een spanning opwekken.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
Is de snelheidsmeter defect, dan kun je de snelheid niet meer zien en moet het instrument worden vervangen. Een snelheidsmeter die digitaal wordt weergegeven en defect is, wordt vaak veroorzaakt door problemen met de boordcomputer. Het vervangen van de snelheidsmeter kun je het beste laten doen bij een garage.
Als je goed ver onder de auto gaat liggen kan je achterop de bak de sensor zien zitten. de stekker kan je eraf halen door het pinnetje aan de voorkant in te duwen en hem omhoog te trekken. Dan heb je nog de sensor zelf die nog vast zit in de bak.
Elke auto is voorzien van twee druksensoren, een inlaatdruksensor en een uitlaatdruksensor. Een inlaatdruksensor meet de luchtdruk bij auto's met een turbo. Aan de hand van deze meting worden onder andere de brandstofinjectie en het ontstekingsmoment bepaalt. Niet bij elk toerental is de luchtdruk hetzelfde.
Omdat een hedendaagse auto vol zit met allerhande elektronica, heeft de dealer apparatuur waarmee hij snel kan bepalen waar de storing zit. Laat hem dus het defecte ABS-systeem repareren. Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen. Een regelunit (ECU) komt op circa € 225.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
als het esp lampje brand zonder dat je hem zelf hebt uitgeschakeld betekent dat er een storing in het systeem zit. dit betekent dus waarschijnlijk dat je esp uitgeschakeld is vanwege problemen ergens in het systeem..
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.
Het ABS lampje is praktisch niet te missen. In verreweg de meeste auto's is dit namelijk een rondje waarin letters 'ABS' zijn afgebeeld. Dit waarschuwingslampje is meestal oranje van kleur, maar kan in sommige gevallen ook geel of zelfs rood zijn.