Je telt het aantal tandwielen die je aan de achterkant bij je wiel ziet zitten (de cassette). Wanneer je hier 6 tandwielen telt heb je een 6 speed ketting nodig. Wanneer je 7 tandwielen telt heb je een 7 speed ketting nodig enzovoort.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
In vergelijking met de Nexus 3 heeft de Nexus 7 een breder bereik: de lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder dan bij de Nexus 3. Daarnaast heb je natuurlijk meer dan twee keer zo veel versnellingen, waardoor je in meer situaties jouw ideale traptempo kunt aanhouden.
Elke versnelling is een combinatie van het aantal tanden op de kettingblad en het aantal tanden op het tandwiel. Als we kettingbladen hebben met 50/34 tanden en de cassette heeft een bereik van 11 tot 28 tanden, dan krijgen we 50×11 als hoogste versnelling en 34×28 als laagste versnelling.
Als je eenmaal wegrijdt en snelheid begint te maken door meer gas te geven, gaan de toeren omhoog. Om snel en zuinig te kunnen rijden is het noodzakelijk om tijdig naar een hogere versnelling te schakelen. Schakel daarom zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling het liefst tussen de 2.000 en 2.500 toeren.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Een traploze versnelling is een versnellingssysteem zonder een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is oneindig. Hierdoor fiets je altijd in de perfecte versnelling, volledig naar jouw wens.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Bij een derailleurversnelling schakel je meestal door het indrukken van hendels met je duim. Je kunt snel schakelen, ook als je trapt. Houd er rekening mee dat je bij een derailleurversnelling niet in stilstand kunt schakelen. Je hebt keuze uit sportieve elektrische fietsen met vaak ook meer dan 9 versnellingen.
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Het slaat op het aantal tandjes die de kransjes van de cassette hebben. Bij de 11-32 heeft het kleinste kransje 11 tandjes en de grootste heeft er 32.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Wanneer je ketting vies of verroest is kan deze ervoor zorgen dat je fiets veel zwaarder fietst. Ook kan het zijn dat je fietsketting te los of juist veel te strak staat. Zorg dat je ketting op de juiste spanning staat, zorg ervoor dat hij mooi schoon en goed ingevet is.
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
Een Enviolo versnellingsnaaf schakelt traploos. Dat betekent dat je vloeiend en zonder tussenstappen kunt schakelen, ook wanneer je stilstaat. Ideaal wanneer even stilstaat en weer verder moet. Ook onder zware belasting blijft Enviolo vlot schakelen en daarom is het een ideaal systeem voor elektrische fietsen.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
De hybride fiets heeft een recht stuur, is lichter van gewicht dan een stadsfiets en heeft genoeg versnellingen om je in de heuvels te kunnen redden. De fietshouding is meer ontspannen en recht-op dan op veel mountainbikes en racefietsen. E-bikes met een sportieve geometrie worden ook vaak hybride genoemd.