Wanneer vraagverheldering? We zetten vraagverheldering in wanneer de hulpvraag niet helemaal duidelijk is. Bijvoorbeeld wanneer er wel zorgen zijn over de kinderen of het gezin, maar het nog onduidelijk is wat er precies aan de hand is.
Wat zijn verhelderende vragen? Verhelderende vragen stel je om te vragen naar feiten. In principe zijn verhelderende vragen bedoeld om jouw verlangens een bepaalde vorm en grootte te geven. Hierdoor weet je beter wat je precies wil.
Verhelderende vragen stellen: Het vragen naar verduidelijking wanneer iets niet duidelijk is of om dubbelzinnigheden te elimineren, zodat er een helder begrip ontstaat.
Voorbeelden van werk-hulpvragen:
Ik wil aan mijn money mindset werken, ik heb last van schaarste denken. Hoe kan ik mezelf afschermen voor al die negatitiviteit om mij heen? Voor mijn werk moet ik presentaties houden en ik heb last van spreekangst. Ik heb een conflict met mijn baas.
Breng de hulpvraag in kaart
Let bij het eerste gesprek ook op omstandigheden los van de hulpvraag, zoals: De situatie van het gezin op alle levensdomeinen: lichamelijke en psychische gezondheid, financiën, participatie, dagelijks functioneren, veiligheid en opvoeding.
Voor hulp vragen geldt altijd: hoe praktischer hoe beter. Benoem in je hulpvraag daarom welke hulp je nodig hebt, van wie, wanneer en hoelang. Houd daarbij ook rekening met een nee. Soms heeft iemand hulp beloofd die je pas later nodig hebt.
De kern: duidelijk en persoonlijk
Als mensen jouw vraag bekijken, is het slim om zo duidelijk mogelijk te zijn over wat je nodig hebt. Vertel ook waarom dat nodig is. Soms is het handig te delen wat wat er niet nodig is. Hoe meer info, hoe groter de kans op een goede match.
Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
✍️ Formuleer de vraagstelling helder en simpel, bij voorkeur op taalniveau B1.Laat taalgebruik specifiek voor jouw vakgebied ('jargon') achterwege. ð Vermijd negatieve woorden in de vraagstelling. Een positieve opdracht leidt tot betere uitkomsten en is, niet geheel onbelangrijk, leuker om over na te denken.
Intervisie kan namelijk ook starten met iets kleins, iets waar je tegenaan loopt, iets waar je mee zit, iets wat je onduidelijk is, iets waar je een vraag over hebt of iets waarover je wel eens bevraagd wil worden. Voor een goede intervisie vraag voorbeeld maakt het niet uit wat de aanleiding is.
In plaats van bijvoorbeeld te vragen “Waarom heb je voor deze methode gekozen?”, kun je beter zeggen “ Wat heeft je ertoe aangezet om voor deze methode te kiezen? ”. Het voelt minder beschuldigend en meer open voor inzichtelijke reacties.
Verduidelijkende vragen zijn simpele vragen over feiten . Ze verduidelijken het dilemma en geven de basis zodat de deelnemers goede, onderzoekende vragen kunnen stellen en nuttige feedback kunnen geven.
Probing questions zijn doorgaans open, wat betekent dat er meer dan één antwoord mogelijk is. De meeste probing questions beginnen met 'wat', 'waarom' of 'hoe' . Als u wilt dat de persoon die u vraagt zijn of haar antwoord uitbreidt, kunt u dat bereiken door het woord 'exactly' of de zin 'kunt u het verder uitleggen' te gebruiken.
Bij complexe aanvragen maakt ze - naast de informatie van de aanvrager zelf - gebruik van de informatie van de behandelend specialisten (bijvoorbeeld een behandelend revalidatiearts of gekwalificeerd ergotherapeut). Deze professionals hebben die informatie in een functioneel advies beschreven, volgens een vast format.
Een hulpvraag is een vraagstuk die een cliënt zelf ervaart. Een blokkade of belemmering die in de weg zit om te komen tot een gewenst resultaat. Zo zijn er diverse voorbeelden van allerlei soorten klachten te benoemen.
Wees aardig en nederig — Om ervoor te zorgen dat de andere persoon empathie met je heeft, kun je je kwetsbaarheid tonen. Geef toe dat je iets hebt geprobeerd, maar dat het niet is gelukt, en dat je daarom hulp nodig hebt. Wees respectvol en toon vertrouwen — Je moet laten zien dat je bereid bent om te leren van de persoon die je om hulp hebt gevraagd.
Geef aan wanneer en hoe vaak je hulp nodig hebt. Met een duidelijke omschrijving van jouw hulpvraag kunnen hulpaanbieders gemakkelijker inschatten of de hulpvraag bij hen past. Op die manier komen jullie beiden niet onverwacht voor verrassingen of teleurstellingen te staan.
“Om hulp vragen is eigenlijk niets anders dan goed voor jezelf zorgen,” legt Madelon uit. “Als je altijd alles alleen maar zelf op wil lossen, komt er een moment dat je moe, uitgeput en in ernstige gevallen zelfs burn-out raakt. Door hulp te vragen bij wat je doet, kan je het zelf iets rustiger aan doen.
vraag waarmee je iemand om hulp vraagt
`De hulpvraag is het begin van de zorgverlening. `, `complexe hulpvragen in het maatschappelijk werk`, `Professionele hulpverleners zoeken naar de echte vraag achter de hulpvraag van een cliënt.
Hulpvraag definities
(m./v.) Uitspraak: [ 'hʏlpfrax ] Afbreekpatroon: hulp·vraag Verbuigingen: hulpvragen (meerv.) vraag waarmee je iemand om hulp vraagt Voorbeelden: 'De hulpvraag is het begin van de zorgverlening.
Maak bijvoorbeeld gebruik van schaalvragen, zoals: 'Hoe voel je je, op een schaal van 1 tot 10?' Ga ook na wat het gezin bereikt wil hebben als de hulp gestopt is. Benadruk wat goed gaat en onderzoek in welke situaties het probleem niet voorkomt.