De vertrouwenspersoon is er onder meer voor het opvangen, begeleiden en ondersteunen van werknemers, het analyseren van voorvallen en adviseren hierover en voor het verwijzen naar professionele hulpverleners.
De vertrouwenspersoon: Verzorgt de eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben. Bekijkt of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is. Informeert het slachtoffer over andere mogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
De vertrouwenspersoon kan een klager alleen bijstaan bij ongewenste omgangsvormen. Zijn er andere of meer dingen aan de hand, dan kan de vertrouwenspersoon de klager doorverwijzen. Ook kan een vertrouwenspersoon een klager doorverwijzen naar een andere (externe) vertrouwenspersoon.
Neerbuigende opmerkingen, seksuele intimidatie, agressie, pesten. Problemen die in elke organisatie kunnen voorkomen. En waar mensen letterlijk ziek van kunnen worden. Een melding van ongewenste omgangsvormen moet je als leidinggevende altijd serieus nemen.
Als u een vertrouwenspersoon aanstelt, kunt u kiezen voor iemand uit het bedrijf, een externe vertrouwenspersoon of een combinatie van beiden. Meestal is de vertrouwenspersoon een medewerker. Iemand die het bedrijf en de werknemers goed kent en van nature al het aanspreekpunt is bij vragen en problemen.
Een Vertrouwenspersoon verdient tussen de €2241 en €3347 bruto per maand. Hier komt nog 8 % vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering bij.
Het verschilt per vertrouwenspersoon welke taken in een abonnement zitten, zoals gesprekken met werknemers, administratie, klachtafhandeling en voorlichting. Voor extra taken betaal je gemiddeld genomen een uurtarief tussen de 100 en 140 euro.
Bij het aanstellen van een intern vertrouwenspersoon is het belangrijk dat de rol niet botst met andere rollen in de organisatie. Het is daarom bijvoorbeeld niet slim om iemand van HR als vertrouwenspersoon aan te stellen.
Wie mag geen vertrouwenspersoon zijn? Het is niet verstandig om als werkgever vertrouwenspersoon te zijn. Dit kan conflicten in de werkzaamheden tot gevolg hebben. Dit geldt overigens ook voor 'dubbele petten' als juristen, leidinggevenden, HR-managers en zelfs de leden van de medezeggenschap.
Samen bekijken ze het probleem, bespreken ze wat de werknemer zelf heeft ondernomen en bepalen de vervolgstappen. De vertrouwenspersoon helpt de werknemer om te gaan met het ongewenste gedrag. Naast een luisterend oor biedt hij ondersteuning bij het bespreekbaar maken van het probleem binnen de onderneming.
Hoe een werknemer zich voelt op de werkvloer, heeft niet alleen invloed op zijn functioneren, maar ook op zijn gezondheid. Als werkomstandigheden, zoals de psychische druk en de omgang met anderen, niet goed zijn, kan er werkstress ontstaan. Ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA) genoemd.
Voordelen externe vertrouwenspersoon: De persoon heeft direct een onafhankelijke positie in de organisatie en heeft daardoor makkelijker een objectieve houding. Er is meer afstand naar de organisatie, waardoor medewerkers eerder naar de vertrouwenspersoon toestappen.
Een professionele VPI is er voor de werknemer en de werkgever, en moet deze ver- schillende belangen goed kunnen scheiden en goed kunnen uitleggen. De VPI biedt werknemers een luisterend oor, vertrouwelijk overleg over integriteit en advies bij vermoedens van misstanden.
Een vertrouwenspersoon die tevens ook een HR functie uitoefent, zorgt voor een onwenselijke dubbelrol. Het verhoogt de drempel om een melding te doen van ongewenst gedrag. Medewerkers hebben vaak het beeld dat HR eerder naar de leidinggevende luistert dan naar de medewerker.
Sinds de komst van de Kwaliteitswet (1998) fungeer jij als vertrouwenspersoon op school als eerste aanspreekpunt voor alle klachten die te maken hebben met ongewenst gedrag, machtsmisbruik of communicatie op school.
De VCP is binnen de vereniging hét aanspreekpunt voor iedereen met vragen, zorgen of klachten over het welzijn van spelers, ouders of andere vrijwilligers of de manier van omgang met elkaar. Iedereen binnen de organisatie kan bij de VCP terecht: sporters, ouders, trainers, supporters, bestuurders, vrijwilligers, etc.
Gemiddeld salaris ongeveer € 3.500 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 4.000 bruto per maand.
Wat doet een vertrouwenspersoon? Een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg informeert, adviseert en ondersteunt jongeren, kinderen en ouders die met de jeugdhulp te maken krijgen. Het AKJ beantwoordt vragen over de jeugdhulp.
Er is sprake van een integriteitsschending als een medewerker (incidenteel of structureel) in strijd met de voorschriften van een organisatie handelt of op andere wijze de normen en waarden niet naleeft. U mag als ambtenaar geen integriteitsregels overtreden. Ook mag u niet op een andere manier niet integer werken .
Integriteit is een goede karaktereigenschap. Een integer persoon houdt vast aan normen en waarden, ook als deze van buitenaf onder druk staan. Een integer persoon is eerlijk en betrouwbaar en laat zich niet omkopen. Een integer persoon kan over eigen gedrag en keuzes verantwoording afleggen.
Integriteit is de persoonlijke eigenschap, karaktereigenschap, van een individu die inhoudt dat de betrokkene eerlijk en oprecht is en niet omkoopbaar. De persoon beschikt over een intrinsieke betrouwbaarheid, zegt wat hij doet, en doet wat hij zegt, heeft geen verborgen agenda en veinst geen emoties.
Werkdruk kan leiden tot stress en ziekteverzuim en uiteindelijk tot langdurige uitval en mogelijk zelfs arbeidsongeschiktheid. Werknemers die langdurig te maken hebben met te hoge werkdruk raken niet alleen gestrest, maar ook gedemotiveerd. Als zij uitvallen, is de stap terug naar werk extra moeilijk.
Psychische problemen hebben te maken met uw gevoelens en gedachten. Sociale problemen hebben te maken met andere mensen of instanties. Psychosociale problemen zijn een combinatie van deze twee. Ook kunt u er lichamelijke klachten bij krijgen (zoals hoofdpijn, hartkloppingen, slecht slapen).
Wettelijke verplichting PSA-beleid
Binnen het arbeidsomstandighedenbeleid bent u als werkgever wettelijk verplicht aandacht te besteden aan het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De Arbowet noemt hierbij vijf thema's: discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, pesten en werkdruk.
Een hoge werkdruk kan een bron van stress zijn. Ook de omgang met collega's en klanten kan stress veroorzaken, zeker bij pesterijen, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie. Werkdruk, ongewenst gedrag en ingrijpende gebeurtenissen op het werk noemen we psychosociale arbeidsbelasting (PSA).