Momenteel (2021) zijn sneeuwsokken alleen toegestaan in Frankrijk en in Nederland. In andere Alpenlanden moet er staal in kettingen zitten om als ketting gebruikt te mogen worden.
Sneeuwsokken bruikbaarheid
Ondanks dat sneeuwsokken een stuk gebruiksvriendelijker zijn hebben ze ook wat nadelen ten op zichte van sneeuwkettingen. Zo zijn ze minder slijtvast en bieden ze minder grip dan sneeuwkettingen. In diverse landen is de sneeuwsok dan ook niet toegestaan als vervanger van de sneeuwketting.
Je kan ermee tot 50 kilometer per uur rijden. Veilig: sneeuwsokken verstoren de elektronische rijhulpsystemen, zoals het ABS en ESP, van je wagen niet. Verweren snel: sneeuwsokken zijn vrij fragiel en mogen niet gebruikt worden op een weg zonder sneeuw.
Het is verplicht de sneeuwkettingen te gebruiken op wegen waar dit wordt aangegeven. Bij gebruik van sneeuwkettingen is de maximale snelheid 50 km/u.
Sneeuwkettingen verplicht in Duitsland
Een sneeuwketting is in Duitsland alleen verplicht bij winterse omstandigheden als dat met een bord staat aangegeven. Het verkeersbord dat sneeuwkettingen verplicht in Duitsland is rond en blauw met een witte autoband met sneeuwketting erop.
Verplicht bij bord - Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht als dat wordt aangegeven met een rond, blauw bord waarop een witte autoband met een sneeuwketting staat en de weg bedekt is met sneeuw of ijs.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
De sneeuwsok is een (bijzonder) sterke polyesterstof. De doorlatende oppervlakte laat vocht door en zorgt voor een 'droge wrijving'. De werking gaat dus als volgt; het vocht wat uit de sneeuw of ijs komt wordt afgevoerd of geabsorbeerd, daardoor is er direct contact tussen het textiel van de sneeuwsok en de sneeuw/ijs.
U vraagt hoeveel sneeuwkettingen u nodig heeft. Aan twee kettingen heeft u voldoende en inderdaad op de aangedreven wielen. Sneeuwkettingen op alle wielen is dus niet verplicht en eigenlijk ook ongebruikelijk. Overigens meldt de handleiding van de auto ook vaak nuttige info over sneeuwkettingen.
In Nederland is het illegaal om met sneeuwkettingen te rijden. Daar waar sneeuwkettingen wel zijn toegestaan is het wegens veiligheidsredenen en ter voorkoming dat de sneeuwkettingen kapotgaan noodzakelijk om ze zo snel mogelijk weer te verwijderen zodra er geen sneeuw meer op de weg ligt.
Om welke banden moet de sneeuwkettingen? Bij een voorwiel aangedreven auto om de voorwielen en bij een achterwiel aangedreven auto om de achterwielen. Heb je een 4×4 dan moet je het volgende onthouden: als je de bergen in rijdt leg je de sneeuwkettingen om de voorwielen.
Verplicht in winterperiode in bepaalde zones - Vanaf 1 november 2021 ben je in de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart sneeuwkettingen in de auto te hebben tenzij je op winterbanden rijdt.
AutoSock is hét gebruiksvriendelijke en betrouwbare alternatief op de traditionele sneeuwketting. Ze zijn binnen een handomdraai gemonteerd, makkelijk mee te nemen, gaan jaren mee en rijden heerlijk soepel. Kortom; de AutoSock is het ideale hulpmiddel om mee te rijden met sneeuw!
Je dient te achterhalen welke bandenmaat jouw auto heeft. Deze maat is te vinden aan de zijkant van de autoband. Hiernaast is het type auto ook van belang. Met deze gegevens kun je kiezen uit de sneeuwkettingen die perfect zijn voor jouw voertuig.
Over het algemeen geldt dat banden zich tot de winterbanden mogen rekenen wanneer ze het sneeuwvlok of 'M+S'-symbool dragen. Verder dienen ze in Frankrijk minimaal een profieldiepte te hebben van 3.5 mm.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
Winterbanden zijn verplicht bij winterse omstandigheden. Ze moeten voorzien zijn van het M+S logo en minimaal 4mm profiel. Het is ook verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben liggen. Het gebruik van de sneeuwkettingen is verplicht bij ijzel of 5 cm sneeuw.
Indien u over een auto beschikt met vier verschillende aandrijvingen (dus één per wiel) dan raden wij aan om twee sets van sneeuwkettingen te kopen. Indien twee van uw wielen van een aandrijving zijn voorzien kunt u er voor kiezen om maar één paar aan sneeuwkettingen aan te schaffen.
Sneeuwkettingen kun je kopen of huren. Ze moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen. Op vierwielaangedreven auto's kunnen ze het beste om de voorwielen, maar de dealer weet hier meer over.
Ook hier is het gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden verplicht. Sneeuwkettingen zijn verplicht als er 5 cm sneeuw ligt of als het ijzelt.
Sneeuwkettingen zijn verplicht in bergachtige gebieden als dit met een verkeersbord wordt aangegeven. Is de weg bedekt met sneeuw en ijs, maar is er geen bord? Dan is het toegestaan sneeuwkettingen om te leggen. Let wel op: is de weg niet bedekt met sneeuw of ijs, dan is met sneeuwkettingen rijden verboden.
De aankoopprijs van sneeuwkettingen is sterk afhankelijk van de bandenmaat. Ze beginnen vanaf ca. € 55,-.
Als je de Duitse wetgeving niet naleeft en wordt aangehouden dan bedraagt de boete €60,- en krijg je 1 strafpunt die geregistreerd wordt in het rijbewijsregister in Flensburg. Als je het verkeer belemmert, omdat je niet met winterbanden rijdt dan bedraagt de boete €80,- en krijg je ook 1 strafpunt.
Vanaf 1 januari moeten nieuw geproduceerde banden (winterband of all seasonband) voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje). Uw 4x4 wordt niet uitgezonderd en zal dus aan deze verplichting moeten voldoen. In sommige gebieden zijn sneeuwkettingen zelfs verplicht.
Landen in Europa waar het verplicht is om met winterbanden te rijden gedurende de wintermaanden zijn o.a.; Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Noorwegen en Luxemburg. In landen als Frankrijk, Spanje en Italië zijn winterbanden in bepaalde regio's alleen verplicht bij signalisatie.