Een undercut is een manier van knippen en stijlen van haar waarbij de achterkant en de zijkanten van het hoofd een heel stuk korter zijn het haar op de bovenkant.
Iedere coureur moet tijdens de race één of meerdere pitstops maken. De pitstops zijn heel belangrijk: een goede strategie kan je voorbij een concurrent helpen. Een bekende term in de Formule 1 is de 'undercut': dit houdt in dat je eerder naar de pits gaat voor nieuwe banden dan de coureur voor je.
En op de meeste circuits kan dat via de undercut. Het principe van de undercut is heel eenvoudig: je gaat eerder naar de pits dan je voorganger en kan dan, op een nieuw setje banden, een sneller rondje rijden dan je concurrent op zijn versleten rubber.
De overcut is precies het tegenovergestelde van de undercut. Bij deze tactiek haalt het team de coureur pas naar binnen voor een bandenwissel nadat de concurrentie dit één of meerdere ronden geleden al heeft gedaan.
Race pace is niets anders de snelheid (pace) van een auto of coureur tijdens de race. Je kan het dus gewoon racesnelheid noemen. Race pace is een tempo dat de coureurs in racesituatie kunnen aanhouden, afhankelijk van de staat van de banden, op welke banden ze rijden en de hoeveelheid brandstof die ze aan boord hebben.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
Undercut wil zeggen dat je het haar weg knipt of scheert aan de zijkant en/of achterkant en dat de lengtes aan de bovenkant langer blijven. In kapsalons bij vrouwen gebeurt dit vaak door één zijkant weg te scheren. Bij mannen is dit meestal de zij- en achterkant.
Een gebied van lage druk achter een Formule 1 wagen, gecreëerd door luchtstromen. Het rijden in een slipstream van een Formule 1 wagen zorgt voor een aanzuiging omdat de luchstroom voor de wagen dan wegvalt. Deze techniek wordt gebruikt om F1 wagens in te halen.
tow → sleeptouw, trekkabel. tow → slepen, trekken. tow → boegseren, binnenloodsen, loodsen, trekken, paffen, schieten, vuren, slepen, voorttrekken, rondslingeren.
Deze sessie wordt door alle teams vrijwel altijd benut voor de 'longruns'; een reeks van een rondjes achter elkaar, vaak met een volle tank. Wie dan van alle coureurs de rondetijden over pakweg 10 of 15 achtereenvolgende rondjes bijhoudt, heeft een aardig beeld van de race pace.
De apex is het diepste punt van de lijn door midden van een bocht. Dit punt is vaak, maar niet altijd, het geometrische middelpunt van de bocht. Het raken van de apex zorgt dat de racewagen een optimale lijn neemt en handhaaft de hoogste snelheid. Vaak komt dit in de buurt van het kleinste deel van een bocht.
Een tondeuse is vaak 'de grote variant' van een trimmer. Het heeft een krachtige motor om lang(er) en dik haar af te scheren. Je gebruikt dit apparaat dan ook vooral voor het grote werk: het gedeeltelijk of helemaal scheren van het hoofdhaar.
Het verschil zit 'm in de lengte van de haren tussen de zijkanten, achterkant en het haar bovenop het hoofd. Bij een undercut is dit verschil zodanig groot dat het een duidelijk contrast creëert. Bij een opscheer zullen de zijkanten en achterkant geleidelijk en mooi overlopen naar de haren bovenop het hoofd.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
In 2021 harkte hij in totaal zo'n $62 miljoen euro binnen. In 2020, toen hij elf races en de titel won, mocht Hamilton $66 miljoen dollar bijschrijven. De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar.
Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
Mercedes levert
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car. Daarvoor was hij erg succesvol in andere raceklassen, zoals de Duitse DTM-serie.
Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage. Deze band (de 'medium') wordt eigenlijk iedere race wel gebruikt, soms zelfs ook al in de kwalificatie. Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.