Cluster 4-scholen zijn geschikt voor leerlingen:met gedragsproblemen of een psychische stoornis. met gedragsproblemen of een psychische stoornis die verbonden zijn aan een pedologisch instituut dat hulp biedt aan kinderen en jongeren met ingewikkelde leer-, gedrags- of emotionele problemen.
Buitengewoon kleuter- en lager onderwijs type 4 richt zich tot kinderen met een motorische en/of meervoudige beperking. Binnen het stedelijk buitengewoon onderwijs kunnen de leerlingen een volledig leertraject, van kleuter tot schoolverlater, volgen op dezelfde locatie.
Dit is onderwijs voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of voor kinderen die in een preventorium verblijven.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
In het voortgezet onderwijs zijn er openbare scholen en bijzondere scholen die uitgaan van een godsdienst of levensovertuiging. Er zijn verschillende schoolsoorten: praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo. Sommige scholen geven tweetalig onderwijs.
Type 3 is onderwijs voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben. Dit wil zeggen dat bij hen 1 van de volgende problemen wordt vastgesteld: een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. een gedragsstoornis.
Vmbo-tl, de theoretische leerweg (mavo): Deze leerweg is het beste te vergelijken met de oude mavo. Met een diploma van de theoretische leerweg kan een leerling naar een mbo niveau 3 of mbo niveau 4 opleiding. Vanuit vmbo-tl kunnen leerlingen, met het juiste vakkenpakket doorstromen naar het havo.
Leerlingen met autisme waarbij sprake is van ernstige gedragsproblematiek en een lichte stoornis in intellectuele functies (LVG), blijkend uit een IQ hoger dan 70, worden geïndiceerd voor cluster 4.
Cluster 2: dove en slechthorende kinderen
Kinderen die een stoornis in het autistisch spectrum hebben en moeite hebben met communiceren, kunnen ook in cluster twee terecht. Kentalis, Auris, VierTaal en Vitus Zuid hebben scholen voor cluster 2. Bij Simea kun je vinden welke scholen er zijn.
De leerroutes 4 en 5 richten zich op leerlingen (vanaf 12 jaar) met epilepsie en/of een neurologische stoornis, langdurig zieke leerlingen en moeilijk lerende leerlingen die zich voorbereiden op integratie en actieve participatie in de samenleving.
type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornis, dus normaal begaafde leerlingen met een normaal gehoor- en gezichtsvermogen met stoornissen in de taalontwikkeling of het leren spreken en/of bij het leren lezen, schrijven en rekenen die dermate ernstig zijn dat bijzondere hulp in het gewoon onderwijs niet kan volstaan.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
Type 2: verstandelijke beperking
Leerling heeft een IQ lager dan 60 en er zijn belangrijke beperkingen binnen het sociaal aanpassingsgedrag. Deze problemen moeten zich voor de leeftijd van 18 jaar uiten.
Dit is onderwijs voor kinderen met een visuele beperking. Dit zijn kinderen bij wie een gezichtsstoornis werd vastgesteld die beantwoordt aan volgende criteria: Je ziet minder dan 3/10 voor het beste oog, je hebt een betekenisvolle uitval in het gezichtsveld.
Type 7: auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis. Type 9: autismespectrumstoornis (zonder verstandelijke beperking)
Secundair Onderwijs - Leersteun Type 4
Als specifiek leersteuncentrum focussen we op leerondersteuning voor leerlingen met een (neuro)motorische beperking die les volgen in het gewoon onderwijs in West-Vlaanderen.
Speciaal Onderwijs (SO)
Het speciaal onderwijs is onderverdeeld in vier clusters. Kinderen met autisme of ADHD vallen hier onder Cluster 4.
Een school kiezen
In het regulier onderwijs zijn er scholen die geschikt zijn voor kinderen met autisme. Zij hebben bijvoorbeeld een leraar die is gespecialiseerd in autisme en kunnen de ondersteuning bieden die je kind nodig heeft. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft en informeer bij de school of ze dat kunnen bieden.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische problemen en/of gedragsproblemen.
Een leerling is toelaatbaar tot het SBO als een basisschool niet kan voorzien in de genoemde ondersteuningsbehoeften. Minstens 2 aspecten moeten aan de orde zijn. Leerlingen heeft GEEN IQ lager dan 55. aandacht dan in het regulier onderwijs mogelijk is.
Cluster 4-scholen zijn geschikt voor leerlingen:met gedragsproblemen of een psychische stoornis. met gedragsproblemen of een psychische stoornis die verbonden zijn aan een pedologisch instituut dat hulp biedt aan kinderen en jongeren met ingewikkelde leer-, gedrags- of emotionele problemen.
Vwo bereidt je voor op het wetenschappelijk onderwijs
Het vooroordeel dat gymnasium beter of hoger is dan atheneum klopt niet. Er bestaat geen niveauverschil tussen gymnasium en atheneum.
Wat is vmbo-kader? Vmbo-kader is voor leerlingen die het liefst kennis opdoen in de praktijk. Deze leerweg bereidt de leerling voor op de vak- en middenkaderopleidingen in het mbo (niveau 3 en 4). Het verschil met de mavo is dat iets minder diep wordt ingegaan op de algemene vakken.
Doctor of phd is de hoogste graad in de Vlaamse diploma-ranking en wordt behaald aan een universiteit na de openbare verdediging van een proefschrift.