De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Mode 3. Met Mode 3 laden kunnen we 'gecontroleerd' laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
De Type 2 laadkabels voor elektrische auto's is de Europese standaard. Europese autofabrikanten voorzien hun elektrische auto's met deze inlaat. Leveranciers van laadstations of laadpalen in Europa gebruiken deze standaard voor hun outlets; aansluitdoos). In België en Nederland is dit de meest gebruikte laadkabel.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
CCS-type 2-kabel.
Snelladers werken op gelijkstroom (DC) en zijn doorgaans uitgerust met een vaste Combined Charging System-kabel (CCS of Combo 2). Deze kabels lijken op type 2-kabels, maar hebben nog twee extra contacten zodat je snel kunt laden met gelijkstroom en een hoog laadvermogen.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
Veel mensen zijn op zoek naar een verlengkabel voor een laadkabel van een elektrische auto. Helaas bestaat dat niet.
Mennekes is een toonaangevende Duitse fabrikant van industriele stekkers en connectoren. Wanneer er bij elektrische auto's over een "Mennekes" stekker gesproken wordt dan gaat dat over de kenmerkende 7-polige stekker welke de Europese standaard voor het opladen van elektrische auto's is.
Welke lengte van de laadkabel heeft u nodig? Voor het opladen van de elektrische auto kunt u kiezen uit kabels van 4 meter, 6 meter, 8 meter en 10 meter. Maar ook korter of langer - dus geheel op maat - behoort zeker tot de mogelijkheden. Een laadkabel van 6 meter wordt vaker dan gemiddeld gekocht.
Welke aansluiting je hebt, kun je meestal zien op de elektriciteitsmeter in je meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden, hoewel de niet-geschikte modellen in de praktijk slechts enkele oudere types zijn. Kijk om het zeker te weten of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen.
Ben je op zoek naar een 3 fase grondkabel die je aan kunt sluiten op 380V (krachtstroom), dan is de grondkabel 5-aderig geschikt. De 5-aderige grondkabel is verkrijgbaar per meter, 100 meter en als 500 meter op een haspel.
USB-C-PD levert tot 100 watt aan vermogen
Via USB-C-PD kunnen zelfs grotere apparaten als tablets en laptops worden opgeladen, met een vermogen van tot wel 100 W. U heeft alleen een geschikte wandlader en USB-C-kabel nodig.
Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
Bij een standaard USB C kabel zien we dat er verschillende versies zijn met verschillende oplaadsnelheden. Datzelfde geldt voor de USB C autolader. Het is daarom goed om hiernaar te kijken. De snelheid van opladen ligt namelijk niet altijd op de 3 ampère, maar lager.
De 2x2.5 YMVKas kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 16A laadpaal tot en met 60 meter. De 3x6 YMVK kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 32A laadpaal tot en met 70 meter.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.