Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
Colorblocking it is wat betreft de trends voor de zomer van 2022. Ruil je donkere kleren voor de herfst en winter maar in voor een flinke portie kleur in je kast. Van een knalroze jurk tot aan een powersuit in opvallend geel. Ook kun je bij deze trends meerdere kleuren en prints uit je kast combineren.
Een trend is voor ons iets wat nieuw opkomt en soms nog onbekend is, maar wat zeker op de lange termijn blijft. Een trend is dus niet per definite mode die je nú “moet” hebben. Nee, een trend gaat over kleding, vormen of kleuren die nieuw opkomen. Je ziet nu bijvoorbeeld de lime kleuren.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Microtrends zijn de trends die voor mensen het meest herkenbaar zijn. De dingen die je 'opeens' overal om je heen tegenkomt. Trends op microniveau hebben vaak een korte levensduur. Ergens tussen de 0 en 5 jaar.
Dit zijn trends die zich in een langere periode ontwikkelen en die invloed hebben op veel mensen in verschillende plekken in de wereld. Een voorbeeld is klimaatverandering. Macrotrends daarentegen zijn verbonden aan een bepaalde megatrends en hebben een kortere levensduur, denk aan zo'n 5 tot 10 jaar.
Very Peri is volgens Pantone dé modekleur van 2022. De blauwpaarse tint – die iets blauwer is dan ultraviolet – wordt geassocieerd met trouw en standvastigheid. De kleur was in februari al volop tijdens New York Fashion Week te zien, bij onder meer Proenza Schouler en Sergio Hudson.
Denim is en blijft een echte mode-highlight en vindt zichzelf het komende seizoen helemaal opnieuw uit. Jurken, blouses en broeken zijn veelzijdiger dan ooit tevoren, met modieuze wassingen, oversized stijlen, batik-elementen, franjes, borduursels en vele andere versieringen.
Modetrends van 2022
Wat betreft de modekleuren van 2022 zit je volgens kledingcoach en styliste Angelique Schonewille goed met aardetinten, zoals koffie- en chocoladekleuren, grijstinten, groen en 'fifty shades of blue' goed.
Volg trending topics en hashtags. Volg influencers en professionals in jouw vakgebied. Veel professionals gebruiken socials als LinkedIn en Twitter om informatie op een eigen manier te delen. Het is super interessant om te zien hoe zij tegen bepaalde trends en ontwikkelingen aankijken.
Soorten Trends
Meso trends: dit zijn op het gebied van gedrag en behoeften van mensen in de markt, dat zijn de klanten, concurrenten en de bedrijfskolom. Micro trends: dit zijn trends op niveau van het product en of dienst. Denk hierbij aan de nieuwe modekleuren, laatste modellen van auto's, fietsen etc.
Een Trendwatcher signaleert en voorspelt trends. Trends zijn veranderingen of ontwikkelingen in de samenleving. Een Trendwatcher kan aan de hand van onderzoek bijvoorbeeld sociale, technologische of politieke ontwikkelingen signaleren.
Een trendanalyse brengt systematisch in kaart wat de impact van belangrijke trends en onzekerheden is op uw organisatie. De analyse creëert overzicht en inzicht in zekerheden en onzekerheden voor de toekomst. Deze kennis verbetert de kwaliteit van uw strategische besluiten.
Een betrouwbaar en grondig trendonderzoek zorgt ervoor dat je effectief kunt inspelen op trends en ontwikkelingen, en helpt je bij: Het afstemmen van je innovatieplannen op data, in plaats van een onderbuikgevoel.
Volgens de Dikke van Dale is het een: 'ontwikkelingslijn, neiging, richting'. Heel sec is dat het ook. We kunnen het tevens een marktbeweging noemen want trends -vooral in de mode- worden voortgebracht door consumentengedrag. En dat gedrag wordt beïnvloed door voorlopers; de avantgarde, early adopters, en trendsetters.
Een hype wordt in hetzelfde woordenboek omschreven als “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt”. Het verschil zit 'm dus in de aandacht (een hype trekt bovenmatig veel aandacht) en of de ontwikkeling doorzet op lange termijn.
Lace it up, lace it up: vetersandalen, ook wel bekend als lace-up shoes of gladiatorsandalen, worden weer helemaal trendy in 2022. Deze schoenen zijn er als platte sandaal, maar ook met een hak. Met beide schoenen maak je je benen optisch langer en het ziet er ook nog eens superleuk uit.
Streetstyle modetrends: Lange jassen
Of je nu een afkeer hebt van leggings of niet zonder kan, één ding is zeker: de legging is anno 2022 onmisbaar in je garderobe. Het is de grotere modehuizen gelukt om het kledingstuk op een stijlvolle, maar toch casual manier te herintroduceren aan de wereld.