Dankzij track en trace weet je dag en nacht waar je DHL pakket is, en wanneer je 'm kunt verwachten. Het enige wat je nodig hebt is het zendingsnummer. Als je ook de postcode van de ontvanger invoert, worden de verzender en ontvanger zichtbaar en kun je de bezorgafspraak aanpassen.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Track & trace werkt door middel van scans. We scannen je pakket op meerdere momenten in het bezorgproces. Vanaf het moment dat de afzender het pakket aan PostNL heeft gegeven tot het moment van bezorging.
Als iemand een pakket stuurt, dan staat op het verzendbewijs een code. Dat is de zogenaamde Track & Trace-code, ook wel het zendingsnummer genoemd. Met deze code kunnen de verzender en ontvanger het pakket via internet volgen.
Met behulp van Track & Trace voldoet u aan wensen en behoeften van klanten. Door middel van fases kunt u uw klanten laten zien in hoeverre de levering gevorderd is. Bij de Track & Trace van de bestelling is een tijdslot bekend, deze krijgt de klant opgestuurd.
Het kan een uur duren voordat een zending in ons systeem verschijnt. Geef het een beetje tijd en probeer het opnieuw. Zendingen blijven ongeveer 90 dagen in ons systeem staan.
Traceernummers kunnen alleen internationaal of traceerbaar zijn binnen het land van de afzender. Het trackingnummer in het formaat van de Universal Postal Union ziet eruit als RA123456789CN, waarbij de eerste 2 letters het type pakket zijn en de laatste 2 letters de code van het land van herkomst.
Heb je het pakket (of aangetekende post) verstuurd bij een PostNL-punt? Dan heb je een verzendbewijs gekregen met daarop de track & trace-code. Heb je zelf een verzendlabel aangemaakt op postnl.nl? Dan ontvang je een e-mail met daarin de track & trace-code.
Track & Trace Systeem – vanaf € 3,75 p/m – RouteVision.
Alle barcodes van aangetekende post hebben een standaard formaat dat bestaat uit 13 tekens. Iedere barcode begint met twee letters, gevolgd door 9 cijfers, en eindigt met twee letters. Een voorbeeld van een correcte barcode is RS 123 456 789 NL.
In het geval van een binnenlandse zending begint de code meestal met het cijfer 3 en de letter S, gevolgd door een aantal letters en cijfers. Bijvoorbeeld: 3SABCD1234567. Een 'niet-thuiscode' begint met KB, gevolgd door een aantal cijfers. Bijvoorbeeld: KB123456.
Nee, dat kan niet. Je moet echt een track trace nummer hebben in combinatie met je postcode en huisnummer. Zonder die code is het niet mogelijk. PostNL geeft aan dat je dit kan doen: Vraag de track & trace-code dan op bij de afzender.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig.
ONDERWEG: Bezorgen is onderweg
Jouw bestelling is het sorteerproces doorlopen, heeft het distrubutiecentrum verlaten en is meegegeven aan de juiste postbezorger (de postbode dus, niet de pakketbezorger).
Je zending is bij één van onze depots aangekomen. We hebben je zending ingedeeld in ons bezorgproces rekening houdend met locatie en bezorgtijdstip. De bezorger is vertrokken van het depot en aan zijn ronde begonnen. Je pakket is bezorgd.
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
PostNL verzendlabels zijn na voormelden / afdrukken 14 dagen geldig. Dit betekent dat nadat je het verzendlabel hebt uitgeprint deze binnen 14 dagen ingeleverd of opgehaald moet zijn.
Waarom werkt mijn traceernummer/ID niet? Zorg dat u het juiste traceernummer in de juiste indeling hebt ingevoerd (elders op deze site vindt u uitleg en voorbeelden van nationale en internationale traceernummers). Als uw traceer-ID niet werkt, neemt u contact op met uw expediteur of webwinkel.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Het gebruik van een GPS tracker om objecten te volgen waarvan jij de eigenaar bent en/of welke op jouw naam staan is volledig legaal. Voorbeelden hiervan zijn: het volgen van je auto, motor, fiets, boot maar ook je (rug)tas en koffer.
Er zijn speciale zender detectors te koop welke geschikt zijn voor het opsporen van GPS trackers en andere die juiste weer andere signalen zoals audio zenders kunnen opsporen. Een spyshop biedt soms ook opspoordiensten aan.
Een brievenbuspakje (hoeft niet te worden uitgereikt maar past in de brievenbus) kost eur 3,95. Toegevoegd na 12 minuten: Brievenbuspakje is tot 2 kg en daar zit standaard geen track en trace op. Toegevoegd na 27 minuten: En, om. het volledig te maken: een brievenbuspakje kun je ook aangetekend versturen.
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig.