Een tik in de motor is de meest voorkomende klacht. Vaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil.
Als de motor van de auto tikt, is er vaak een probleem met de kleppen. De tik in de motor kan kort na het starten verdwijnen. Maar het tikken in de motor kan ook aanhouden. Of erger worden tijdens het rijden.
De oplossing voor tikkende kleppen
kun je in een handomdraai de kleppen reinigen; bescherm je het oliefilter tegen verstopping; voorkom je sludge- en gomvorming in de zuigerveren; verminder je rook, vervuiling en slijtage van de motor.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
Een tikkend geluid van afstelbare kleppen is een kwestie van kleppen stellen, een klus die elke monteur eenvoudig kan doen. Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd.
FLUITEND EN ZOEMEND GELUID
Deze duiden op een defect aan de aggregaataandrijving, en aan de aandrijflijn. Gewoonlijk komen fluitende geluiden voor door een uitgetrokken riem of een kapotte aanspanner. Zoemende geluiden zijn een symptoom van een kapotte lager. Het is erg gevaarlijk om deze defecten te negeren.
Houtworm is een verzamelnaam voor diverse dieren zoals bijvoorbeeld boktor of klopkevers. Die laatste maakt vaak een tikkend of kloppend geluid. Knagende geluiden door houtwormen zijn vaak afkomstig van de boktor.
Mogelijke oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: een defecte bobine. aansturing van de bobine ontbreekt door een defecte krukassensor. voedingspanning ontbreekt op de bobine door een defect relais.
De oorzaken kunnen onder andere zijn dat de wiellager voor of achter stuk is of een deel van de uitlaat vervangen/gerepareerd zou moeten worden. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld de trillingsdemper in de aandrijfas vervangen moet worden of dat het roetfilter vol of defect is.
Snerpend en/of piepend geluid
De kans is groot dat de V-snaar niet goed gespannen of zelfs versleten is. Bij allebei de problemen moet je dit laten verhelpen, ofwel door de V-snaar te vervangen of door hem op de juiste spanning te zetten.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Hydraulische klepstoters: tikken
Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start. Het getik of geklapper houdt na een tijdje weer op.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
1. Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem) Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Een bromtoon is een laagfrequent geluid. Dergelijke tonen worden uitgedrukt in Hertz en worden veroorzaakt door apparatuur of installaties. Denk dan aan ventilatoren, verwarmingspompen, compressoren, zwaar vrachtverkeer, motoren van boten en vliegtuigen, windmolens en koelinstallaties.
Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid. Overmatig stationair draaien kan ook een opeenhoping van koolstofresten in de motor van een vrachtwagen tot gevolg hebben.
Nadat je geschakeld hebt wil je wegrijden. Laat de koppeling opkomen tot dat je voelt dat de auto wil gaan rijden ( aangrijpingspunt ) geef dan een beetje gas en laat de koppeling rustig verder opkomen en geef steeds een beetje meer gas. als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los.
Tanken terwijl de motor draait
Tanken terwijl de motor draait is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Statische elektriciteit die wordt gegenereerd wanneer de motor draait, kan brandstofdampen doen ontbranden.
Knagend geluid in het hout
De larven van de houtworm vreten hun weg door het hout. Niet zo gek dus dat je een knagend geluid kunt horen. Tijdens de zomermaanden zul je het geluid eerder horen dan tijdens de wintermaanden.
Boktorren kunt u herkennen doordat ze geluid maken in de houten balken in de kap van uw woning. Terwijl ze zich gedurende een aantal jaren een weg door het hout banen, kunt u hun geknaag horen. Dit geluid is in de zomer eerder waarneembaar dan in de winter.
In sommige gevallen kan men de larven van de boktor horen, wanneer men goed luistert is een zacht, constant knagend geluid hoorbaar. Na de verpopping knaagt de volwassen boktor zich een weg naar buiten. De uitvliegopeningen die hiermee ontstaan zijn ovaal van vorm en zichtbaar voor het oog.