Komt de olietemperatuur regelmatig op 130 graden en hoger, dan ben je serieus bezig met het creëren van motorschade en zal motorolie door de thermische overbelasting ook zeer snel verouderen.
Normale bedrijfstemperatuur van je olie ligt rond de 92 graden. Bij snelwegritten kan het oplopen tot 100-105 graden.
De lage waarden qua temperatuur zijn voor beide soorten olie gelijkwaardig. Beide oliën blijven optimaal visceus bij een temperatuur van -30 graden Celsius en volledig vloeibaar bij een temperatuur van -35 graden Celsius.
Normaal staat de olietemp altijd op 100 graden.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Door te hoge temperaturen kunnen ze te veel uitzetten en meer wrijving veroorzaken. Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
Uw motor is bij normaal gebruik na 15 minuten voldoende afgekoeld. Waarschuwingslampje olie betekent uw auto direct veilig aan de kant zetten!
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
De politie waarschuwt via social media: hoe snel wordt het (te) warm in een auto? Al binnen tien minuten stijgt de temperatuur in je auto met zo'n tien graden.Is het buiten 21 graden, dan is het na 10 minuten al 31 graden in je auto.Na een half uur zelfs al 40 graden.
Misschien dat je deze olie kent als pindaolie. Wil je de temperaturen in de keuken flink omhoog gooien? Dan is arachideolie de meest veilige optie, omdat het een van de hoogste rookpunt heeft van alle oliën.
Voor het frituren kan je het beste kiezen voor frituurvet of een plantaardige olie zoals zonnebloemolie of arachideolie. Deze oliën kunnen de hoge temperaturen prima aan.
We gebruiken een tolerantie van 1 cm bij auto's met een benzinemotor. Met andere woorden; 8 mm is minder dan 1 cm dus het kan geen kwaad. Het olieniveau controleert u altijd met koude motor op een vlakke ondergrond.
Maar wat te doen als het echt teveel olie is? Ga je toch rijden met echt teveel olie dan krijg je problemen met je auto. Er is maar één oplossing: minder olie! Dit kan door de bijvoorbeeld door de carterplug heel even los te draaien en direct weer vast te zetten.
Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken.Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
Hoeveel olieverbruik is normaal? In principe hoort een auto geen olie te verbruiken. Echter, elke oude auto verbruikt wel wat olie, dit is geen probleem. Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Wanneer het peil zich iets onder Min bevindt heeft u voldoende aan het bijvullen van 1 liter. Zoals gezegd is het verschil tussen Min en Max 1 liter. Als uw peil zich net onder Min bevindt heeft u met 1 liter motorolie genoeg om bij te vullen.
In het onderhoudsboekje kunt u nakijken hoe vaak de olieverversing van de wagen dient te gebeuren. De meeste constructeurs zijn het erover eens dat de olie van een voertuig dient te worden ververst: om de 15.000 km bij benzinemotoren; om de 10.000 km bij dieselmotoren.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.