Wilt u een inrit of uitrit van uw pand naar de openbare weg aanleggen? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente of via Omgevingsloket online.
Het aanleggen van verharde constructies, opritten, overwelvingen en terrassen is vergunningsplichtig. Ook kunstgras en kiezels worden beschouwd als verharding, omdat dit essentiële ecosysteemfuncties van de bodem verhindert. Het plaatsen ervan is dus ook vergunningsplichtig.
Maximale oppervlakte van 80 m²: niet-overdekte constructies als een oprit kunnen vrijgesteld zijn van een vergunning bij een max. oppervlakte van 80 m². Let op: je moet hierbij ook bestaande niet-overdekte constructies meetellen (bv. tuinpaden, terrassen, zwembaden, …).
Op het perceel moet ruimte zijn om een parkeerplaats te maken met een oppervlakte van minimaal drie meter breed x vijf-en-halve meter diep. De inrit moet aan de straatzijde voor een woning minimaal vier meter breed zijn. Voor een bedrijf is dat minimaal zeven meter. De inrit gaat niet ten koste van structureel groen.
Maximum oppervlakte voor tuinverhardingen
Alle verhardingen van paden, terrassen, prieeltjes, ... net zoals verharde vijvers en zwembaden mogen samengeteld niet meer dan 80 m² bedragen. Wil je dus nog meer verharding, dan moet je voor die extra oppervlakte wel een vergunning aanvragen.
Prijspeil 2021: De aanvraag van een inrit kost € 33,70. Deze moet u vooraf betalen.
Oprit verharding in tegels of klinkers
Tegels en klinkers zijn uitermate geschikt voor verwerking in opritten, looppaden en terrassen. Klinkers zijn over het algemeen wat makkelijker te leggen omdat ze vanwege hun geringe formaat goed blijven liggen en daarom ook op hellingen geplaatst kunnen worden.
Een uitweg, ook wel uitrit, inrit of oprit genoemd, is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Voor het aanleggen of veranderen van een uitweg die aansluit op de openbare weg, heeft u een omgevingsvergunning nodig.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Een oprit als onderdeel van een woonkavel is als uitrit aangesloten op de openbare weg. De oprit zelf valt niet onder de openbare weg. Verkeer dat de oprit verlaat dient dus voorrang te verlenen aan het verkeer op de weg waaraan de oprit is aangesloten.
Een auto heeft een oppervlakte nodig van 2 bij 5 meter. Als u twee auto's naast elkaar op uw oprit wilt zetten moet u dus uitgaan van een breedte van tenminste 5 meter. Vaak is de oprit nog wat breder zodat er gemakkelijk langs gelopen of gefietst kan worden.
De strafvordering: Bouwmisdrijf verjaart doorgaans na een periode van 5 jaar na het plegen van het laatste feit. Tijdens deze periode van 5 jaren kunnen daden gesteld worden die de termijn stuiten waarna een nieuw periode (eenmalige periode) van 5 jaar begint te lopen.
Dolomiet en grastegels zijn veelgebruikte waterdoorlatende materialen voor de oprit.
In Nederland mag je best veel bouwen zonder Bouwvergunning. Denk hierbij aan een aanbouw, een schuur, een tuinhuisje of een dakkapel. De regels voor het bouwen zonder Bouwvergunning gelden trouwens in het hele land.
Nee, een luifel wordt in het kader van vergunningvrij bouwen gezien als een “bijbehorend bouwwerk”. Een bijbehorend bouwwerk aan de voorzijde van een woning of ander hoofdgebouw is nooit bouwvergunningvrij.
De dikte van opritbestrating is belangrijk vanwege het gewicht van auto's die erop komen te staan. Stenen van minimaal 6 centimeter dik zijn hiervoor sterk genoeg. Met klinkers zit je altijd goed: deze zijn altijd minimaal 6 centimeter dik.
De prijs van je oprit bestraten is gemiddeld € 1.000. Stratenmakers rekenen voor het bestraten van een oprit een prijs per m2 (€10 – €20 per m²) of per uur (€30 – €55 per uur), afhankelijk van de moeilijkheid van het legpatroon. Naast de bestrating heb je ook de kosten van het zand.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wil je de oprit op een goedkope manier aanleggen of heb je een grote oppervlakte te bestrijken, dan zijn steentjes een prima keuze. Een oprit met steentjes is bovendien vrij eenvoudig aan te leggen waardoor de werken snel kunnen gebeuren. Prijzen kan je hier aanvragen.
Een uitritconstructie heeft: Een verhoogd, doorlopend trottoir langs de doorgaande weg, eventueel ook een doorlopend fietspad. Schuine inritblokken aan beide zijden van de uitrit. Geen bochtbanden.
Een uitrit is een uitrit als het eruit ziet als een uitrit en voor alle verkeersdeelnemers duidelijk is dat er sprake is van een uitrit. Om te bepalen wat een uitrit is, gebruiken we het constructiecriterium (is er sprake van een uitritconstructie) en het bestemmingscriterium (heeft de weg een beperkte bestemming).
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren zoals wegrijden, achteruitrijden, vanaf een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden en keren, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte.
Een goedkope oprit aan laten leggen? Veel mensen kiezen dan voor kleiklinkers. Dat komt vooral door hun relatief goedkope prijs tussen de 20 en 30 euro per vierkante meter. Kleiklinkers worden gemaakt van gebakken rivierklei.
Een klassieke oplossing om een verharding zoals een oprit aan uw huis aan te leggen zijn losliggende steentjes, zoals dolomiet, grind, kiezels, etc. Deze open verharding is een ideale waterdoorlatende oplossing aangezien deze het regenwater maximaal laat afvloeien.