Bij een te arm mengsel is de verbranding zodanig traag dat de koeling van de kleppen in gedrang komt. Wanneer de lambdawaarde kleiner is dan 1 betekent dat er een overschot van benzine is en dat alle zuurstof is opgebruikt. In het geval dat het mengsel erg rijk staat zal er CO of roet worden gevormd.
Een te "Rijk" mengsel daarentegen, kan de motor smoren waardoor deze erg traag opneemt, de bougies sterk verontreinigen en/of leiden tot vermogensverlies. Als het mengsel gedurende een langere periode te rijk is kan dit de oliefilm op de cilinderwand wegspoelen.
Lambdawaarde gelijk aan 1: Onder ideale omstandigheden, d.w.z. wanneer de motor precies de hoeveelheid brandstof krijgt die hij nodig heeft om de brandstof volledig te verbranden, spreken we van lambda gelijk aan één.
Voor een verbrandingsmotor is de verhouding luchtbrandstof in normale omstandigheden 14,7 : 1. Dit wil zeggen dat 1 kg brandstof 14,7 kg lucht nodig heeft voor een volledige verbranding, of nog: 513 moleculen zuurstof zijn nodig om 50 moleculen brandstof te verbranden.
Voor benzine bedraagt deze verhouding 14,7 op 1. Dit wordt ook wel de ideale stoichiometrische verhouding genoemd.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Denk aan een Jerrycan, maatbeker en natuurlijk de juiste olie. Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
De lambda-waarde is de mate van warmtegeleiding van een materiaal. Hoe hoger de waarde, hoe beter de warmte geleid wordt. Bij een betere geleiding van de warmte isoleert het materiaal minder goed. Voor isolatie van de woning is een lage waarde dus beter, want dan gaat er weinig warmte verloren.
Van een lambdasonde mag een levensduur van ten minste 8 jaren worden verwacht. Als de lambdasonde eerder moet worden vervangen en de auto normaal gebruikt is en goed is onderhouden, bestaat het vermoeden dat de lambdasonde gebrekkig was. Een vermoeden kan echter worden weerlegd.
Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig. Wanneer het motormanagement geen waarschuwing ontvangt, dat het brandstofmengsel te vet is, oververhit de katalysator, waardoor de interne honingraat stuk gaat.
Bij een te arm mengsel is de verbranding zodanig traag dat de koeling van de kleppen in gedrang komt. Wanneer de lambdawaarde kleiner is dan 1 betekent dat er een overschot van benzine is en dat alle zuurstof is opgebruikt. In het geval dat het mengsel erg rijk staat zal er CO of roet worden gevormd.
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen dat wordt gebruikt als brandstof voor benzinemotoren en als oplos- en schoonmaakmiddel. Het bestaat uit lichtere destillatiefracties van aardolie met een lage viscositeit en betrekkelijk laag kooktraject.
Diesel is, net als benzine, een mengsel van koolwaterstoffen. De twee brandstoffen zijn echter niet uitwisselbaar. In een motor vindt verbranding van brandstof plaats waardoor de zuigers in beweging komen.
Budding raadt ook af om tot het laatste streepje door te rijden. "Het is helemaal niet goed om je tank helemaal leeg te rijden. Zeker bij een oude auto. Er kan namelijk rommel in de motor komen en dat is niet goed voor de auto.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.